Translate

Τετάρτη 13 Απριλίου 2022

«Εγώ είμαι υπεύθυνος εδώ» μας έλεγε Αμερικανός




 «Παραλίγο να μας συλλάβουν, βρεθήκαμε αντιμέτωποι με έναν Αμερικανό 
που ήρθε να μας πει: Εδώ εγώ είμαι υπεύθυνος. Όχι οι Ουκρανοί, αλλά εγώ», 
περιγράφει Γάλλος δημοσιογράφος για όσα είδε στην Ουκρανία.

Ο Γάλλος δημοσιογράφος είχε πάει για 8 μέρες στην Ουκρανία.

 Όπως είπε στο γαλλικό C News, 

πήγε στην Ουκρανία συνοδεύοντας τρεις Γάλλους εθελοντές, 

οι οποίοι ανταποκρίθηκαν 

στο κάλεσμα που είχε απευθύνει ο Ουκρανός πρόεδρος Βολοντίμιρ Ζελένσκι

 για ξένους εθελοντές με εμπειρία σε μάχες.

«Ο ένας ήταν στρατιώτης στο παρελθόν και δύο που είχαν πολεμήσει μαζί στη Ροζάβα, 

ενάντια στο ISIS. Άνθρωποι λοιπόν με στρατιωτική εμπειρία.Πέρασα αρκετές μέρες μαζί τους», 

είπε αρχικά ο Γάλλος δημοσιογράφος και συνέχισε:

«Ωστόσο, αντιμετώπισα την έκπληξη, όπως και εκείνοι, 

όταν ανακάλυψα ότι για να μπορέσω να μπω στον ουκρανικό στρατό, οι Αμερικανοί είναι αυτοί που είναι επικεφαλής».

«Εδώ εγώ είμαι ο υπεύθυνος»

«Παραλίγο να μας συλλάβουν, βρεθήκαμε αντιμέτωποι με έναν Αμερικανό που ήρθε να μας πει:

 «Εδώ εγώ είμαι υπεύθυνος. Όχι οι Ουκρανοί, αλλά εγώ»», 

αποκάλυψε προσθέτοντας ότι αναφέρεται στην εκπαίδευση και την εγγραφή

 διεθνών εθελοντών στον ουκρανικό στρατό.

Μιλώντας για αυτόν τον Αμερικανό, είπε:

 «Ο τύπος μου έδωσε ακόμη και το όνομά του, είναι βετεράνος του πολέμου στο Ιράκ.

 Έκανα τη διασταύρωση, είναι ένα ρεπορτάζ 

που μπορείτε να βρείτε στο περιοδικό Figaro αυτής της εβδομάδας».

«Μας πήρε για εθελοντές στην αρχή και με εξέπληξε εξαιρετικά

η βιαιότητα των λέξεων αυτού του Αμερικανού. 

Όταν είδε ότι είμαστε δημοσιογράφοι, μας είπε να φύγουμε… 

Και επανέλαβε ότι αυτός είναι ο υπεύθυνος», σημείωσε ο Γάλλος δημοσιογράφος. 

Τους είπε ακόμη να βγάλουν τις κάρτες από τα κινητά τους, 

ειδικά από τα διεθνή, και ότι θα τους δώσουν αυτοί κάρτες 

με συμβόλαιο μέχρι το τέλος του πολέμου.

«Ποιος είναι υπεύθυνος; Είναι Αμερικανοί. 

Το είδα με τα μάτια μου. Δεν είναι επίσημα ο αμερικανικός στρατός, φυσικά», 

σημείωσε ο δημοσιογράφος.

«Είναι πολύ σημαντικό. Γνωρίζουμε ότι χθες έστειλαν πολλά νέα όπλα, 

τα οποία ονομάζονται Switchblades. 

Είναι κάποιο είδος drone που εκτοξεύεται με όλμο και στη συνέχεια μπορεί να ελεγχθεί από απόσταση. 

Νέα όπλα λοιπόν», ανέφερε ο ίδιος.


Πηγή: militaire.gr

https://gkagkarin.blogspot.com/2022/04/blog-post_559.html


ΜΕ ΤΗ ΡΩΣΙΑ: «Εγώ είμαι υπεύθυνος εδώ» μας έλεγε Αμερικανός (withrussiazapabiedu.blogspot.com)


Γιούρι Γκαγκάριν

 




«Κοιτάζω τη Γη και είναι τόσο όμορφη». 

Αυτές ήταν οι πρώτες λέξεις του ανθρώπου στο διάστημα. 

Εκπρόσωπός του, ο Γιούρι Γκαγκάριν (Yuri Gagarin), 

ο πρώτος που μπήκε σε τροχιά γύρω από τη Γη. 

Γεννήθηκε στις 9 Μαρτίου του 1934 σ’ ένα μικρό χωριό, 

160 χιλιόμετρα δυτικά της Μόσχας. 

Όταν τελείωσε το σχολείο, το 1950, 

γράφτηκε σε τεχνική σχολή, 

με σκοπό να γίνει μεταλλουργός, 

ενώ στον ελεύθερο χρόνο του παρακολουθούσε μαθήματα πιλότου. 

Ο εκπαιδευτής του διέκρινε το ταλέντο του

 και τον σύστησε στην Πολεμική Αεροπορία, 

όπου διακρίθηκε για τις πτητικές του ικανότητες,

 την πειθαρχία και τη σωματική του δύναμη. 

Στα τέλη του 1959 υπέβαλε αίτηση για το πρώτο πρόγραμμα

 εκπαίδευσης κοσμοναυτών και παρότι διέθετε

 τη λιγότερη πείρα μεταξύ των δεκάδων συνυποψηφίων του, 

επιλέχθηκε για την πρώτη επανδρωμένη διαστημική αποστολή, 

στις 12 Απριλίου του 1961. 

Ταξίδεψε με ταχύτητα 27.400 χιλιομέτρων 

την ώρα κι έφθασε σε ύψος 327 χιλιομέτρων. 

Η πτήση διήρκεσε 1 ώρα και 48 λεπτά. 

Αν και ήταν σύντομη, χρειάστηκε πολύ θάρρος. 

Κανείς δεν ήξερε πραγματικά εάν ο άνθρωπος 

θα μπορούσε να επιζήσει στο διάστημα. 

Οι πιθανότητες επιβίωσης κατά τους επιστήμονες ήταν μόλις 5%, 

ενώ η ασφαλής επιστροφή του στη Γη φάνταζε

 ως ένα μάλλον απίθανο ενδεχόμενο. 

Ουσιαστικά επρόκειτο για μία αποστολή αυτοκτονίας. 

Η πτήση του έδωσε απαντήσεις σε πολλά σημαντικά ερωτήματα. 

Οι λεπτομερέστατες παρατηρήσεις του απέδειξαν 

ότι ο ανθρώπινος εγκέφαλος συνεχίζει να λειτουργεί 

το ίδιο καλά και στο διάστημα, διαψεύδοντας 

μία από τις σημαντικότερες ανησυχίες των επιστημόνων. 

Επίσης, διαπιστώθηκε ότι η βαρύτητα δεν είναι απαραίτητη για την πέψη. 

Κατά την εκτόξευση και την επιστροφή του, 

ένιωσε τη βαρύτητα έξι έως οκτώ φορές μεγαλύτερη απ’ ότι στη Γη. 

Κατάφερε, όμως, να επιβιώσει. 

Τραγική ειρωνεία, 

ο Γιούρι Γκαγκάριν σκοτώθηκε σε αεροπορικό δυστύχημα, 

στις 27 Μαρτίου του 1968. 

Είχε επιλεχθεί να ηγηθεί της σοβιετικής αποστολής στο φεγγάρι, 

αλλά δεν πρόλαβε να επιστρέψει στο διάστημα. 

Ωστόσο με την ιστορική του πτήση άνοιξε το δρόμο

 για την κατάκτηση του διαστήματος.




ΠΗΓΗ: 

http://www.sansimera.gr/biographies/96#ixzz2x9Ze3ZHn

Red Fox: Γιούρι Γκαγκάριν 1934 – 1968 (crimsonfox21.blogspot.com)

ΜΕ ΤΗ ΡΩΣΙΑ: Γιούρι Γκαγκάριν (withrussiazapabiedu.blogspot.com)

ΠΗΓΗ ΕΙΚΟΝΑΣ: 

Facebook



Είμαστε περήφανοι που τα έδρανα του ΚΚΕ ήταν άδεια όταν χειροκροτούσαν τ...


 












Δημ. Κουτσούμπας: Είμαστε περήφανοι που τα έδρανα του ΚΚΕ ήταν άδεια

 όταν χειροκροτούσαν τον Ζελένσκι και τους ναζί του Τάγματος Αζόφ





“Η εικόνα αυτού του αίσχους θα σας συνοδεύει για πάντα”!

Αυτό τόνισε ο ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, Δημήτρης Κουτσούμπας,

 κατά την ομιλία του στη Βουλή, 

στηλιτεύοντας τα κόμματα που χειροκρότησαν 

την αντιδραστική κυβέρνηση Ζελένσκι και το ναζιστικό Τάγμα Αζόφ.

«Είμαστε περήφανοι που τα έδρανα του ΚΚΕ ήταν άδεια», πρόσθεσε, 

ενώ παράλληλα κατέρριψε μία προς μία τις δικαιολογίες 

που προέβαλαν τα κόμματα για αυτό το αίσχος, 

«όπου έγιναν τα αποκαλυπτήρια» ότι ο Ζελένκσι

 και το ναζιστικό Τάγμα Αζόφ «πάνε χέρι — χέρι».

Ο Δημήτρης Κουτσούμπας 

επέκρινε την ελληνική εμπλοκή

 στον ιμπεριαλιστικό πόλεμο. 

Επίσης, αναφέρθηκε στις αυξήσεις, 

αναλύοντας τις θέσεις του ΚΚΕ

 για ουσιαστικές αυξήσεις στους μισθούς

 και μέτρα προστασίας.


Δημ. Κουτσούμπας: Είμαστε περήφανοι που τα έδρανα του ΚΚΕ ήταν άδεια 

όταν χειροκροτούσαν τον Ζελένσκι και τους ναζί του Τάγματος Αζόφ - Ατέχνως (atexnos.gr)

Είμαστε περήφανοι που τα έδρανα του ΚΚΕ ήταν άδεια όταν χειροκροτούσαν τον Ζελένσκι και τους ναζί - YouTube

Διονύσης Παπαγιαννόπουλος

 



Ο ηθοποιός του θεάτρου και του κινηματογράφου, 

Διονύσης Παπαγιαννόπουλος γεννήθηκε το 1912 στο Διακοφτό.

Σπούδασε στη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου

όπου και πρωτοεμφανίστηκε το 1938, 

στον “Βασιλιά Ληρ” του Σαίξπηρ, 

σε ρόλο που του έδωσε ο δάσκαλός του Αιμίλιος Βεάκης.

Διονύσης Παπαγιαννόπουλος
Ο Διονύσης Παπαγιαννόπουλος.










Τα χρόνια που ακολούθησαν  συνέπραξε

 με τους θιάσους της Μαρίκας Κοτοπούλη, 

των Αρώνη – Χορν, Χατζίσκου – Συνοδινού,

 του Μουσούρη και του Ντίνου Ηλιόπουλου.

Ως τα μέσα της δεκαετίας του 1950

 ο Διονύσης Παπαγιαννόπουλος

 εμφανίστηκε σε ρόλους του κλασικού ρεπερτορίου, 

ενώ αργότερα άρχισε να εμφανίζεται σε ελαφρές κωμωδίες.

Το 1961 οΔιονύσης Παπαγιαννόπουλος 

συγκρότησε τον δικό του θίασο, 

δίνοντας αξέχαστες ερμηνείες, 

σε έργα όπως “Ζήτω η ζωή” του Γεράσιμου Σταύρου

 και “Δεσποινίς Διευθυντής” των Ασημάκη Γιαλαμά 

και Κώστα Πρετεντέρη.

Στο τελευταίο ενσάρκωσε τον κ. Βασιλείου, 

έναν ρόλο που επανέλαβε το 1964 στη μεγάλη οθόνη, 

δίπλα στην Τζένη Καρέζη.

Πρώτη κινηματογραφική εμφάνισή του ήταν το 1947, 

στην ταινία, “Παιδιά της Αθήνας” του Τάκη Μπακόπουλου. 

Ακολούθησαν άλλες 134 ταινίες, στις περισσότερες 

από τις οποίες κράτησε δευτερεύοντες ρόλους, 

κλέβοντας όμως πάντα την παράσταση.

Ξεχωρίζουν: “Το Ξύλο βγήκε από τον παράδεισο” (1959),

”Χτυποκάρδια στο θρανίο” (1963), “Η βίλα των οργίων” (1964), 

“Μια τρελή, τρελή οικογένεια” (1965), “Υπάρχει και φιλότιμο” (1965), 

“Κάτι κουρασμένα παλικάρια” (1967), “Για ποιον χτυπά η κουδούνα” (1968), 

“Ένας ιππότης για τη Βασούλα” (1968), “Ο δασκαλάκος ήταν λεβεντιά” (1970), 

“Ο Κυρ Γιώργης εκπαιδεύεται” (1977).

Το ρόλο του Μπαρμπα-Γιώργη είχε ενσαρκώσει 

με μεγάλη επιτυχία και στην τηλεοπτική σειρά “Το Λούνα Παρκ” το 1974.

Αν και το παρουσιαστικό του δεν είναι τέτοιο ώστε να χαρακτηριστεί ωραίος, 

οΔιονύσης Παπαγιαννόπουλος ασκούσε μια ιδιαίτερη γοητεία στις γυναίκες. 

Και η διαδρομή του ήταν γεμάτη τόσες πολλές κατακτήσεις 

που χαριτολογώντας έλεγε ότι ανταγωνίζονταν σε αριθμό τις τρίχες 

που είχαν φύγει από το κεφάλι του!

Υπερβολή ή όχι, η αλήθεια είναι πως ο αγαπημένος ηθοποιός είχε τον τρόπο του με το αντίθετο φύλλο. Πιθανότατα ένας από τους λόγους που δεν παντρεύτηκε ποτέ να ήταν και αυτή η ροπή του προς το γυναικείο φύλο και η αδυναμία του στο φλερτ και το… κυνήγι.

Εκείνος, βέβαια, συνήθιζε να κάνει πλάκα όταν κάποιοι τον ρωτούσαν γιατί δεν παντρεύεται, απαντώντας πως καμία δεν αντέχει το ροχαλητό του, 

αλλά φαίνεται πως απλά του ήταν αδιανόητη η ιδέα πως θα έπρεπε να μαζευτεί, 

να νοικοκυρευτεί και να δέσει «άγκυρα» στο πλάι μιας και μόνης γυναίκας.

Οι περιπέτειες του Παπαγιαννόπουλου 

ήταν τόσο εντός όσο και εκτός χώρου. 

Και για τις φορές που οι δύο κόσμοι συναντιόνταν, 

έσπευδε να προστατέψει όσο μπορούσε τις συντρόφους του. 

Κι επειδή καθώς μεγάλωνε, προτιμούσε όλο και νεαρότερες, 

συχνά στις συστάσεις τις αποκαλούσε «ανιψιές» του.

Προς τιμή του, ο Δήμος Διακοφτού τοποθέτησε 

τη προτομή του στη παραλία του δήμου.

Ο Διονύσης Παπαγιαννόπουλος έκανε πολλές αγαθοεργίες, 

κυρίως στην περιοχή όπου γεννήθηκε, χωρίς αυτό να είναι ευρέως γνωστό.

Το 1968 βραβεύτηκε με το βραβείο των Ελλήνων κριτικών 

για την ταινία ,”Το κανόνι και το αηδόνι“.

Ο Διονύσης Παπαγιαννόπουλος πέθανε ολομόναχος, 

στο διαμέρισμά του στη λεωφόρο Αλεξάνδρας, στις 13 Απριλίου του 1984.


ΒΑΣΙΚΗ ΠΗΓΗ ΑΝΑΡΤΗΣΗΣ:

Διονύσης Παπαγιαννόπουλος 1912-1984 - Ελληνικός κινηματογράφος (ellinikoskinimatografos.gr)

ΠΗΓΗ ΠΡΩΤΗΣ ΕΙΚΟΝΑΣ: 

Διονύσης Παπαγιαννόπουλος, ο ήρωας του αλβανικού μετώπου 

που περιφρόνησε επιδεικτικά έναν από τους μεγαλύτερους σφαγείς των Ναζί στην Ελλάδα 

- ΜΗΧΑΝΗ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ (mixanitouxronou.gr)

Θάνος Μικρούτσικος


Θάνος Μικρούτσικος (1947 – 2019)

Ο Θάνος Μικρούτσικος υπήρξε ένας από τους κορυφαίους σύγχρονους έλληνες συνθέτες, με πλούσιο και πολυποίκιλο έργο. Ασχολήθηκε σχεδόν με όλα τα είδη της μουσικής. Έγραψε όπερες, συμφωνική μουσική, μουσική δωματίου, μουσική για το θέατρο και τον κινηματογράφο, πειραματική μουσική. Παράλληλα, ένα μεγάλο μέρος της δουλειάς του κινείται στο χώρο του έντεχνου ελληνικού τραγουδιού, με εκατοντάδες τραγούδια σε στίχους ελλήνων και ξένων ποιητών.

Διακρίθηκε και ως πολιτιστικός μάνατζερ σε θέσεις ευθύνης στο Φεστιβάλ της Πάτρας, του οποίου υπήρξε ιδρυτής, στο «Πάτρα Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης», στο Φεστιβάλ Αθηνών, στο «Αθήνα 2004» κ.α. Ενεργός πολιτικά και ενταγμένος σε διάφορες εκφάνσεις της κομμουνιστικής Αριστεράς από τα φοιτητικά του χρόνια, συμπορεύτηκε με το ΠΑΣΟΚ τη δεκαετία του ‘90 και διετέλεσε αναπληρωτής υπουργός Πολιτισμού (1993-1994) και υπουργός Πολιτισμού (1994-1996) στην τρίτη κυβέρνηση του Ανδρέα Παπανδρέου (1993-1996).

Ο Θάνος Μικρούτσικος με τη Χαρούλα Αλεξίου
Ο Θάνος Μικρούτσικος γεννήθηκε στην Πάτρα στις 13 Απριλίου 1947. Ο πατέρας του, Στέργιος Μικρούτσικος, ήταν μαθηματικός που έχασε τη δουλειά του λόγω των αριστερών του πεποιθήσεων. Η μητέρα του καταγόταν από παλαιά αστική οικογένεια της Πάτρας. Αδελφός του είναι ο συνθέτης και τηλεπαρουσιαστής Ανδρέας Μικρούτσικος.

Μεγαλωμένος σε μουσικό περιβάλλον, ξεκίνησε τις μουσικές σπουδές του σε μικρή ηλικία στη Φιλαρμονική Εταιρεία Πατρών και στο Ελληνικό Ωδείο (πιάνο, θεωρία, αρμονία). Ακολούθησαν οι σπουδές και η αποφοίτησή του από το μαθηματικό τμήμα του Πανεπιστημίου Αθηνών, ενώ παράλληλα μελέτησε αρμονία, αντίστιξη, φούγκα και σύνθεση με τον συνθέτη Γ. Α. Παπαϊωάννου.

Ο Θάνος Μικρούτσικος άρχισε να συνθέτει στα τέλη της δεκαετίας του 1960, αλλά επίσημα εμφανίστηκε στη δισκογραφία το 1975, με το δίσκο «Πολιτικά τραγούδια», στον οποίο μελοποίησε ποιήματα του Ναζίμ Χικμέτ και του Βολφ Μπίρμαν. Συνέχισε τη συνθετική του διαδρομή, μελοποιώντας Γιάννη ΡίτσοΒλαντίμιρ ΜαγιακόφσκιΜάνο ΕλευθερίουΜπέρτολτ Μπρεχτ και άλλους. Οι δίσκοι του «Καντάτα για τη Μακρόνησο», «Φουέντε Οβεχούνα», «Τροπάρια για Φονιάδες», «Μουσική πράξη στον Μπρεχτ», είναι χαρακτηριστικοί του ριζοσπαστικού κλίματος των πρώτων μεταπολιτευτικών χρόνων. Ειδικά η «Καντάτα για τη Μακρόνησο», έργο πρωτοποριακό για την εποχή του, όπου ο συνθέτης πειραματίστηκε πάνω στην ατονική μουσική, γνώρισε διακρίσεις σε διεθνή φεστιβάλ και συνοδεύτηκε από την ερμηνεία της Μαρίας Δημητριάδη.

Με τον Βασίλη Παπακωνσταντίνου
Η κριτική αναγνώρισε στο τραγούδι του Μικρούτσικου μία νέα μορφή δημιουργίας: ένα τραγούδι μορφικά ελεύθερο (σε αντίθεση με την καθιερωμένη λογική του κουπλέ-ρεφρέν) που αντλεί στοιχεία από την τζαζ, το ροκ και τη δυτική μουσική παράδοση, όπως αυτή εξελίχθηκε στα μεταπολεμικά χρόνια, ένα τραγούδι που τουλάχιστον σ’ εκείνη την πρώτη περίοδο δημιουργίας τού συνθέτη στηρίζεται περισσότερο στη δύναμη που αποπνέουν κάποιοι ρυθμικοί ακροβατισμοί παρά στον μελωδισμό του και εκφέρεται μέσα από μια μάλλον «σκληρή» ενορχήστρωση, στην οποία πρωτοστατούν ξύλινα και χάλκινα πνευστά.

Το 1979 θα κυκλοφορήσει τον δίσκο «Σταυρός Του Νότου», σε ποίηση Νίκου Καββαδία, με τον οποίο θα γίνει ευρύτερα γνωστός. Τα τραγούδια του στην αρχή αντιμετωπίστηκαν με δυσπιστία από την κριτική, αλλά γρήγορα κέρδισαν την αγάπη του κοινού και σήμερα ο «Σταυρός του Νότου» θεωρείται ένα από τα διαμάντια της ελληνικής δισκογραφίας, με πωλήσεις που προκαλούν ίλιγγο (υπολογίζεται ότι οι πωλήσεις του ξεπερνούν τα 2 εκατομμύρια αντίτυπα).

Με την ίδια αγάπη πάντα για τον έμμετρο λόγο, ο Θάνος Μικρούτσικος συνεχίζει να μελοποιεί Γιάννη Ρίτσο, Άλκη Αλκαίο, Κώστα Τριπολίτη, Φρανσουά Βιγιόν, Κωνσταντίνο Καβάφη και άλλους. Ακόμα, έχει παρουσιάσει την όπερα «Ελένη» κι έχει μελοποιήσει παραμύθια. Συνεργάστηκε με κορυφαίες ερμηνεύτριες, όπως η Μαρία Δημητριάδη, η Χάρις Αλεξίου και η Ιταλίδα Μίλβα, αλλά και μεγάλους ερμηνευτές όπως οι Μανώλης Μητσιάς, Δημήτρης Μητροπάνος, Βασίλης Παπακωνσταντίνου, Χρήστος Θηβαίος, Γιάννης Κούτρας και πολλούς ακόμα.

Κώστας Κάραλης, Μαρία Δημητριάδη, Άλκης Αλκαίος, Θάνος Μικρούτσικος, Βλάσσης Μπονάτσος
Μεγάλο τμήμα του έργου του καταλαμβάνει η θεατρική μουσική, ενώ το υπόλοιπο καλύπτουν διάφορα ατονικά και ηλεκτρονικά έργα με πειραματικό μάλλον χαρακτήρα (μίξη τονικών και ατονικών στοιχείων στην ίδια σύνθεση, ενασχόληση με διαφορετικές φόρμες και ταυτόχρονη χρήση τους σ’ ένα έργο). Αυτές οι αναζητήσεις τού συνθέτη αποτέλεσαν τη δίοδο παρουσίασης της δουλειάς του στο εξωτερικό (Λονδίνο, Παρίσι, Βρυξέλλες, Βερολίνο, Δρέσδη, Λειψία, Σικάγο, Μπουένος Άιρες κ.α.). Έχει συνεργαστεί με πολλούς Έλληνες και ξένους σκηνοθέτες, γράφοντας μουσική για δεκάδες θεατρικά έργα, τα οποία έχουν παρουσιαστεί σε ολόκληρο τον κόσμο.

Το 2002 τιμήθηκε για τη μουσική του στο θέατρο με το βραβείο «Δημήτρης Μητρόπουλος» από το Κέντρο Μελέτης και Έρευνας του Ελληνικού Θεάτρου (Θεατρικό Μουσείο).

Ο Θάνος Μικρούτσικος έφυγε από τη ζωή στις 28 Δεκεμβρίου 2019, σε ηλικία 72 ετών. Το τελευταίο διάστημα νοσηλευόταν στο «Μετροπόλιταν», λόγω σοβαρών προβλημάτων υγείας που αντιμετώπιζε. Από τους τρεις γάμους του απέκτησε τέσσερα παιδιά (δύο αγόρια και δύο κορίτσια).


Πηγή: https://www.sansimera.gr/biographies/2198

© SanSimera.gr

Τρίτη 12 Απριλίου 2022

ΠΕΡΙΚΛΗΣ ΚΟΡΟΒΕΣΗΣ




Ο Περικλής Κοροβέσης έφυγε από τη ζωή πριν από δύο ακριβώς χρόνια, σε ηλικία 79 ετών

«Άκουσε παιδί μου. Η Ασφάλεια δεν βυζαίνει το δάχτυλό της. Δεν σε πιάσαμε αμέσως, για να δεις την καλοσύνη μας. Το τι έχεις κάνει από την ημέρα της Επαναστάσεως είναι γνωστό στας αρχάς. Δεν έχεις κάνει και λίγα πράγματα. Τα ξέρουμε όλα. Λοιπόν, σαν καλό παιδί, πες τα. Άντε, θα περάσεις καλά. Σκέψου ένα πράγμα μόνο: η Ασφάλεια για τους κακούς είναι Νταχάου και για τους ειλικρινείς Παράδεισος. Πρόσεξε, δεν εξετάζουμε την ενοχή σου, που είναι αποδεδειγμένη, αλλά την ειλικρίνειά σου, που θα καθορίσει τη δική μας συμπεριφορά. Σκέψου: Νταχάου ή Παράδεισος. Εγώ, παρόλο που δεν ’ξηγήθηκες εντάξει στο σπίτι, είμαι έτοιμος να σε συγχωρέσω».

Φοβόμουνα. Αισθανόμουνα τον ιδρώτα να τρέχει στην πλάτη μου. Είχα ακούσει καθαρά τη λέξη «Νταχάου» δυο φορές. Βρισκόμουνα στην Ασφάλεια, σ’ αυτόν τον μυθικό τόπο, που τόσα και τόσα είχανε γίνει. Όμως, ακόμα κι αυτή την ύστατη στιγμή, είχα μια κρυφή ελπίδα πως ίσως να ’ναι λόγια. Πιο καθαρά, σκέφτηκα πως μπορούσε και να την γλίτωνα.

Απάντησα πως, έτσι γενικά που ρωτάει, δεν με διευκολύνει καθόλου. Του δήλωσα πως δεν έχω κανένα λόγο να κρύψω τίποτα και, αν μπορούσα να κάνω κάτι, θα το έκανα. Μόλις τέλειωσα αυτή τη φράση, ζεματίστηκα. Ωραία τα κατάφερα. Μέσα στα πρώτα τρία λεπτά είχα αρχίσει τις δικαιολογίες. Ντράπηκα, σιχάθηκα. Το καλό που βγήκε ήταν πως τώρα είχα αρχίσει να ηρεμώ. Φάνηκε ικανοποιημένος.

«Ναι, παιδί μου, καλά έκανες. Μια που παραδέχτηκες, λοιπόν, πως ανήκεις στο Πατριωτικό Μέτωπο… και καλά έκανες που δεν το αρνήθηκες γιατί —ξέρεις τι έγινε;— η ηγεσία του Μετώπου μάς έχει δώσει πλήρη σχεδιαγράμματα, βέβαια, και η όλη διάρθρωση έχει διαλυθεί. Λοιπόν, θέλω να μου πεις όχι την καθοδήγηση —την ξέρουμε— αλλά τα ονόματα των ανθρώπων που είχες επαφή. Κατάλαβες; Αυτούς που έβλεπες. Άντε, λοιπόν, να τελειώνουμε γρήγορα».

Διευκρίνισα πως δεν έχω παραδεχτεί τίποτα. Αυτές είναι δικές του εικασίες, που δεν πρέπει να γίνουν υποχρεωτικά δεκτές. Τσαντίστηκε και άρχισε ένας διάλογος. Τον παραθέτω αυτούσιο.

«Τι ξέρεις για το Πατριωτικό Μέτωπο;»

«Είναι μια οργάνωση που έγινε μετά την 21η Απριλίου και θέτει εμπόδια εις το έργον της Κυβερνήσεως».

«Από πού τα ξέρεις αυτά;»

«Από τον Κωνσταντόπουλο».

«Πού κάθεται;»

«Τον Σάββα Κωνσταντόπουλο, τον διευθυντή του Ελεύθερου Κόσμου. Η φράση που χρησιμοποίησα είναι δικιά του».

«Ασιχτίρι, πουσταράδες, όλοι τα ίδια λέτε. Βλέπω το ’χεις μάθει το μάθημα καλά».

«Δεν καταλαβαίνω».

«Μην κάνεις τον μαλάκα τώρα. Ποιοι άλλοι ήτανε στην εφημερίδα;»

«Ποια εφημερίδα;»

«Ξέρεις, οι μαλάκες εδώ δεν περνάνε καλά. Εννοώ την εφημερίδα του Μετώπου».

«Δεν την είδα ποτέ».

«Εγώ δούλεμα δεν σηκώνω. Πού την έδινες την εφημερίδα;»

«Δεν καταλαβαίνω τι με ρωτάτε».

«Ποιος έμενε σπίτι σου;»

«Η γυναίκα μου».

«Εκτός από τη γυναίκα σου».

«Εγώ φυσικά».

«Κοίταξε, ρε πουσταριό… για τις βόμβες που έβαζες δεν σου λέω τίποτα. Για να δεις πόσο εντάξει είμαι. Σ’ τη χαρίζω εδώ, για να μην σε ντουφεκίσουν. Διαλέγω τα πιο ελαφριά. Άσε, λοιπόν, τις εξυπνάδες και πες μου. Ποιοι δουλεύουνε για σας στο θέατρο».

«Νομίζω πως κάνετε λάθος. Δεν καταλαβαίνω για τι με ρωτάτε».

«Θα καταλάβεις. Αυτούς τους ξέρεις;» Είπε μερικά ονόματα.

«Είναι όλοι άγνωστοι».

«Αυτοί λένε πως σε ξέρουν».

«Δεν ξέρω».

Εδώ περίπου τέλειωσε αυτός ο διάλογος. Έγινε έξω φρενών. Με βλαστήμησε. Μου είπε ένα «Θα το μετανιώσεις!», χτύπησε την πόρτα και έφυγε. Έμεινα μόνος. Ήμουνα ακόμα φοβισμένος, αλλά λιγάκι κάλμος. Δεν ήτανε και τόσο τρομεροί. Ανοίγει πάλι η πόρτα. Μια κεφάλα γίγαντα προβάλλει. Με ρωτάει αν είμαι μόνος κι έρχεται άγρια καταπάνω μου.

Ενστικτωδώς κάνω μια κίνηση άμυνας.

«Θα βρούμε και κανένα μπελά», μουρμουρίζει ο γίγαντας και κολλάει τη φάτσα του πάνω μου. «Πες τα, ρε μαλάκα! Τα ξέρουνε όλα, θα σε σακατέψουνε στο ξύλο, θα σε δώσουνε στους τρελούς να σε ρημάξουν. Εγώ σ’ τα λέω για το καλό σου. Εγώ που σ’ τα λέω τώρα, ξέρεις πως μπορώ να βρω τον μπελά μου;»

Πριν προλάβω να αντιδράσω, έφυγε. Και πριν προλάβω να εξηγήσω το φαινόμενο του «καλού» συμβουλάτορα, ανοίγει η πόρτα με κλοτσιά και μπαίνει δεύτερος τύπος αγριεμένος. Φωνές ακούγονται από το βάθος. «Πιάστε τον τρελό. Ο τρελός θα σκοτώσει τον κρατούμενο». Ο τρελός αρπάζει την καρέκλα. Λέει:

«Ρε πούστη, εσύ δεν ήσουνα που τον Δεκέμβρη σκότωσες τον πατέρα μου και του έβγαλες τα μάτια και τα ’παιζες κομπολόι; Α, ρε πούστη, τι έχεις να πάθεις τώρα που έπεσες στα χέρια μου».

Τα πράγματα άρχιζαν να γίνονται σοβαρά. Σηκώθηκα από την καρέκλα και οπισθοχώρησα ως τη γωνιά του καλοριφέρ. Ο τρελός με την καρέκλα πλησίαζε σαν θηριοδαμαστής. Πρόσεξα πως χαμογελούσε. Μου φάνηκε λίγο σαν θέατρο. Με την καρέκλα προτεταμένη, με χτύπησε καμιά δυο φορές. Επανέλαβε τα ίδια λόγια. Τα χτυπήματα ήτανε συγκρατημένα. Το μάτι του χαμογελαστό. Πείστηκα ότι έκανε θέατρο. «Τη δουλειά μας», σκέφτηκα.

Ακολουθεί δεύτερη πράξη. Μπαίνουν μέσα διάφοροι χαφιέδες και αρπάζουν τον «τρελό». Κάποιος με ρωτάει αν είμαι ακόμα ζωντανός, άλλος προσθέτει:

«Τυχερός είσαι που δεν σε πέταξε από το παράθυρο».

Τώρα πια ο τρελός ωρύεται:

«Αφήστε με να πάρω το αίμα μου πίσω τώρα που τον πέτυχα».

Τον καθησυχάζουν πως δεν μπορεί, δεν μπορεί να ’μουν εγώ, δεδομένου ότι το σαράντα τέσσερα ήμουν πολύ μικρός. Ο τρελός ανένδοτος ζητάει εκδίκηση και αδιαφορεί για τα λογικά επιχειρήματα. Κι εγώ να μην ήμουνα, έχω κομμουνιστική φάτσα και θα πληρώσω. Τα «Μήτσο μου, κάτσε φρόνιμα!» που του λέγανε, δεν είχανε καμιά επίδραση. Ακολουθεί η εμφάνιση του Σπανού. Λέει ένα «Φρόνιμα παιδιά!» και τα παιδιά, επικεφαλής του τρελού, απαντάνε «Μάλιστα, κύριε προϊστάμενε» και βγαίνουν ήσυχα, σχεδόν πολιτισμένα, σαν ηθοποιοί που έχουν υποκλιθεί στο κοινό και χάνονται στις κουίντες.

Δεύτερος διάλογος:

«Λοιπόν, πώς πάμε; Άλλαξες γνώμη;»

«Μα δεν διατύπωσα καμιά γνώμη».

«Δεν θα ξαναρχίσουμε τα ίδια. Γυρίζω από την ανάκριση του άλλου. Μας τα ’πε όλα για σένα. Θα τον φέρουμε μπροστά σου να τα πει και να σε κάνει ρεζίλι».

Ο κ. Σπανός έλεγε ένα χοντρό ψέμα. Χάρηκα που το άκουσα. Ο φίλος μου ποτέ δεν είχε σχέση με την πολιτική. Είχα να τον δω σχεδόν πριν από το πραξικόπημα. Εντελώς τυχαία βρέθηκε σπίτι μου.

«Δεν μου κάνει καμιά εντύπωση, κύριε ανακριτά. Και εγώ μπορώ να παραδεχτώ πως η γη είναι τετράγωνη. Αυτό δεν σημαίνει πως είναι αλήθεια».

«Η γη είναι ό,τι μ’ αρέσει, ρε παλιοπούστη. Και για να τελειώνουμε, είσαι ρε κομμουνιστής;»

«Είμαι το πανίσχυρο Βιμ».

«Είσαι κουμμούνα, ρε πούστη! Εκατό τόνους κομμουνιστικά βιβλία είχες σπίτι σου, και κάθομαι εγώ και σ’ ακούω».

Άρχισε να με χτυπάει με μπουνιές· καθόμουνα ακίνητος και τον κοίταζα. Είχε κάτι χεράκια πολύ κοντά, σαν νάνου. Μετά μ’ έπιασε από τα μαλλιά κι άρχισε να με χτυπάει στ’ αυτιά με την κόψη της παλάμης. Έμενα ακίνητος. Ευτυχώς που άνοιξε η μύτη μου. Είχανε ματώσει και τα δόντια μου. Ήτανε καλό αυτό. Λερώθηκαν τα χέρια του και, έτσι όπως χτύπαγε, υπήρχε κίνδυνος να πιτσιλιστεί. Σταμάτησε, λέγοντας πως αν τον είχα λερώσει, θα το πλήρωνα ακριβά. Έφυγε. Πάλι μόνος. Το πουκάμισό μου είχε γίνει κατακόκκινο. Το στόμα γεμάτο αίμα. Στην πραγματικότητα δεν είχα πονέσει. Άλλα αισθήματα κυριαρχούσαν. Μια παρήγορη σκέψη: αν το ξύλο σταμάταγε εδώ, θα ’μουνα τυχερός. Κάτι παραπάνω κι από τυχερός. Ξαναγύρισε. Ευτυχώς, δεν τον είχα λερώσει. Ήτανε ήρεμος. Σχεδόν χαρούμενος. Με κοίταζε χωρίς να μιλάει. Κάθισε στο γραφείο και εξακολουθούσε να με κοιτάζει. Του μίλησα εγώ, διαμαρτυρήθηκα, που να πάρει ο διάολος, σ’ έναν τόνο κόσμιο. Αρκέστηκα να του πω πως δεν μ’ έβρισκε σύμφωνο αυτός ο τρόπος ανακρίσεως, γιατί ήταν απάνθρωπος. Κάτι για τα δικαιώματα του ανθρώπου.

Γέλασε και μου είπε:

«Άκουσε, παιδί μου. Υπάρχουνε δύο τρόποι ανακρίσεως: ο πολιτισμένος και ο επιστημονικός».

«Ποιος είναι ο πολιτισμένος;»

«Αυτός που κάνουμε τώρα».

«Και ο επιστημονικός;»

«Αυτός που θα ακολουθήσει».

 
 

Όσα διαβάσατε ανωτέρω είναι ένα από τα κεφάλαια που συνθέτουν το συγγραφικό έργο του Περικλή Κοροβέση Ανθρωποφύλακες (εκδόσεις Ηλέκτρα, 2007).

Πιο συγκεκριμένα, είναι το δεύτερο κεφάλαιο του βιβλίου, η «Πολιτισμένη ανάκριση», όπου εξιστορούνται από το συγγραφέα όσα διαδραματίστηκαν σε ένα γραφείο του τετάρτου ορόφου στο κτίριο της Ασφάλειας. Πρωταγωνιστές, ο συλληφθείς Κοροβέσης και ο βασανιστής αστυνόμος Σπανός, ο οποίος είχε προβεί νωρίτερα στη σύλληψη του Κοροβέση, εντός της οικίας του, στις τρεις τα ξημερώματα. Μαζί είχε συλληφθεί και ένας φίλος του Κοροβέση, που τυχαία είχε βρεθεί στο σπίτι του εκείνη τη νύχτα.

Την απάντηση στο ποιο είναι εν γένει το θέμα του βιβλίου του Κοροβέση τη δίνει καλύτερα από οποιονδήποτε άλλον, στο προλογικό του κείμενο, ο συγγραφέας, κριτικός λογοτεχνίας και δημοσιογράφος Δημήτρης Ραυτόπουλος: «Ο ανθρώπινος λόγος και το σώμα αντιμετωπίζουν το ά-λογο, το γρύλισμα, το ρόπαλο, το σκοινί και τον θάνατο».

Και προσθέτει, με εξαιρετική καθαρότητα νοημάτων: «Από την αρχή ως το τέλος αυτής της περιπέτειας (σύλληψη, ανάκριση, βασανιστήρια κ.τ.λ.) ένα αγαθό διακυβεύεται, πέρα από τη ζωή, τη σωματική ακεραιότητα και την ελευθερία ενός ανθρώπου: ο ανθρώπινος λόγος. Ο κρατούμενος μιλάει στους δημίους ως άνθρωπος πολιτικός, με συνείδηση δικαιωμάτων του πολίτη, μεταξύ των οποίων είναι η αντίσταση κατά της παρανομίας, αλλά και ως πολιτικός με την πανάρχαιη έννοια: φορέας πολιτισμού, κάτοχος του λόγου».

Η «Πολιτισμένη ανάκριση» δημοσιεύεται σήμερα εις μνήμην του συγγραφέα και διανοουμένου Περικλή Κοροβέση, ο οποίος έφυγε από τη ζωή πριν από δύο ακριβώς χρόνια, σε ηλικία 79 ετών.

Περικλής Κοροβέσης: Ο ανθρώπινος λόγος | in.gr