Η ΚΡΑΥΓΗ "ΚΑΤΩ Η ΕΞΟΥΣΙΑ" ΕΞΥΠΗΡΕΤΕΙ ΤΗΝ ΑΡΧΟΥΣΑ ΤΑΞΗ,
ΔΙΟΤΙ ΜΕ ΤΗΝ ΗΧΗΡΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΔΕΝ ΑΦΗΝΕΙ ΝΑ ΑΚΟΥΣΤΕΙ
Η ΚΡΑΥΓΗ ΓΙΑ ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΕΞΟΥΣΙΑ...
(ΜΠΕΡΤΟΛΤ ΜΠΡΕΧΤ)
Με το τραγούδι ασχολήθηκε εντελώς τυχαία, όταν σε ηλικία 17 ετών, το 1964, πήγε στη ραδιοφωνική εκπομπή ανεύρεσης ταλέντων του Γιώργου Οικονομίδη στο ΕΙΡ. [3] Εκείνη την εποχή, ο Γιάννης Σπανός είχε έρθει από τη Γαλλία αναζητώντας φωνές για να τραγουδήσουν ένα νέο μουσικό ρεύμα που ο ίδιος ονόμασε Νέο Κύμα κι έτσι την επέλεξε, αναδεικνύοντας την σε μία από τις σημαντικότερες και αγαπημένες ερμηνεύτριές του. Εδώ αξίζει να αναφερθεί το ευτράπελο εκείνης της ημέρας καθως η Καίτη Χωματά για να παρευρεθεί στην εκπομπή αυτή είχε κάνει σκασιαρχείο απο το σχολείο της μαζι με την επιστήθια φίλη της Χριστίνα Μαυρομμάτη αλλα η τύχη ήθελε να πετύχουν καθώς επέστρεφαν καποιον καθηγητή απο το σχολείο με αποτέλεσμα να χρειάζεται να παρευρεθούν οι κηδεμόνες και των δύο κοριτσιών την επόμενη μέρα στο σχολείο. Τη λύση έδωσε η μητέρα της Χριστίνας Μαυρομμάτη η οποία δικαιολόγησε τις απουσίες και των δύο κοριτσιών ετσι ωστε η Καίτη Χωματά να μην αντιμετωπίσει πρόβλημα στο σπίτι της. Μεταξύ άλλων, της έδωσε να τραγουδήσει το «Μια αγάπη για το καλοκαίρι», που το 1970 τραγούδησε στην ταινία «Σκιές στην άμμο», στην οποία και πρωταγωνίστησε. [4]
Έχει τραγουδήσει πάνω από 200 τραγούδια και έχει εκδώσει 18 δίσκους, ενώ συνεργάστηκε με αξιόλογους συνθέτες, όπως τους Γιώργο Κοντογιώργο, Νίκο Δανίκα, Βασίλη Κουµπή, Γιώργο Κριµιζάκη, Χρήστο Λεοντή, Νίκο Μαµαγκάκη, Ηλέκτρα Παπακώστα. Σε δεύτερη εκτέλεση τραγούδησε Μάνο Χατζιδάκι, Μίκη Θεοδωράκη και Σταύρο Ξαρχάκο. Τα τραγούδια «Μια αγάπη για το καλοκαίρι», «Να διώξω τα σύννεφα», «Κι αν σ' αγαπώ δεν σ' ορίζω», «Το Χριστινάκι», «Η Μαρία των βράχων», «Άσπρα καράβια» (σε ντουέτο με τον Μιχάλη Βιολάρη) είναι ορισμένοι τίτλοι μεγάλων επιτυχιών της. Τραγούδησε, επίσης, για την ομογένεια στις ΗΠΑ, στον Καναδά, στη Γερμανία και στην Κύπρο. Το 1966 εμφανίσθηκε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης με το τραγούδι του Γιώργου Κοντογιώργου "¨Έφυγε το καλοκαίρι" σε στίχους Γιώργου Στεφάνου (Παπαστεφάνου). Το 1972 εμφανίστηκε επίσης στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης με το τραγούδι του Δημήτρη Κωνσταντάρα "Στην Οδό Σταδίου" που δεν "πέρασε" στον τελικό, κέρδισε όμως δυο βραβεία, Καλύτερου Στίχου και Καλύτερου πρωτοεμφανιζόμενου δημιουργού.
Η Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη της Βέροιας και η Δρ Αντωνία Χαρίση σας προσκαλούν στην παρουσίαση του βιβλίου της «Η εθνικοαπελευθερωτική προσπάθεια του 16ου Συντάγματος ΕΛΑΣ Βερμίου. Η συμβολή του Κων/νου Κολλίντζα (Κολοκοτρώνη) και το «Τάγμα Διαρκούς Επίθεσης» (1940-1944) που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Επίκεντρο.
Η παρουσίαση θα γίνει την Τετάρτη 30 Οκτωβρίου 2024, στις 6 το απόγευμα, στην αίθουσα εκδηλώσεων της βιβλιοθήκης.
Για το βιβλίο θα μιλήσουν οι ιστορικοί Δρ Αναστασία Ταναμπάση, Δρ Χρήστος Σκούπρας, ο δημοσιογράφος-συγγραφέας Αλέκος Χατζηκώστας και ο Τάσος Τασιόπουλος, εκπαιδευτικός, πρώην Δήμαρχος του Δήμου Αντιγονιδών.
Την παρουσίαση της εκδήλωσης θα συντονίζει ο Δρ Κλασσικής Αρχαιολογίας Γεώργιος Μάλλιος.
Λίγα λόγια για το βιβλίο
Τις πρώτες ημέρες της Κατοχής και η βεβαιότητα ότι αυτή θα ήταν πρόσκαιρη, ενίσχυσε την απόφαση των Ελλήνων να συνεχίσουν τον αγώνα.
Η οργάνωση της Αντίστασης έγινε με την πρωτοβουλία κομμουνιστών, έχοντας έναν διπλό χαρακτήρα, αυτόν του εθνικοαπελευθερωτικού αγώνα και της κοινωνικής απελευθέρωσης, καθώς τέθηκαν με οξύτητα τα συσσωρευμένα κοινωνικά, οικονομικά και πολιτικά προβλήματα μιας καθυστερημένης αγροτικής χώρας, στενά εξαρτημένης από τις ξένες δυνάμεις και με έναν προϋπάρχοντα βαθύ εθνικό διχασμό ακόμη από την εποχή του μεσοπολέμου.
Η Αντίσταση στην Ελλάδα υπήρξε μαζική και ιδιαίτερα δραστήρια, με σημαντικότερη αντιστασιακή οργάνωση το ΕΑΜ. Το ΕΑΜικό κίνημα με ραγδαίο ρυθμό πήρε τεράστια έκταση και συσπείρωσε γύρω του μεγάλες λαϊκές μάζες, έχοντας ως ιδεολογικό, πολιτικό και οργανωτικό του ιστό το ΚΚΕ. Το ΕΑΜ διέθετε στη Μακεδονία την Ομάδα Μεραρχιών Μακεδονίας στη δύναμη της οποίας ανήκε η Χη Μεραρχία του ΕΛΑΣ και σε αυτή το 16ο Σύνταγμα ΕΛΑΣ Βερμίου.
Το βιβλίο προσπαθεί να αναδείξει τα πρόσωπα, η συμβολή των οποίων υπήρξε σημαντική στον εθνικοαπελευθερωτικό αγώνα των Ελλήνων, καθώς ο τρόπος οργάνωσης του ΕΑΜ και του ΕΛΑΣ, ανέδειξε, μέσα από την μεγάλη στρατιωτική τους δράση, σημαντικές προσωπικότητες με προσωπική ακτινοβολία. Κεντρικό πρόσωπο της συγκεκριμένης μονογραφίας είναι ο Κωνσταντίνος Κολλίντζας, Διοικητής του 2ου Τάγματος του 16ου Συντάγματος ΕΛΑΣ Βερμίου και για κάποιο χρονικό διάστημα Καπετάνιος του 16ου Συντάγματος.
Η Αντωνία Χαρίση γεννήθηκε στον Τρίλοφο Βεροίας. Σπούδασε Παιδαγωγικά και εργάστηκε από το 1984 έως το 2022 στην Εκπαίδευση, αρχικά ως δασκάλα Γενικής και Ειδικής Αγωγής και στη συνέχεια ως διευθύντρια σε σχολεία της Πρωτοβάθμιας και της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, αρχικά στο Εργαστήριο Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης Νάουσας και στη συνέχεια στο 9ο Δημοτικό Σχολείο Νάουσας. Την περίοδο 2020-2022 εργάστηκε ως Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου στο 3ο ΠΕΚΕΣ Κεντρικής Μακεδονίας.
Έχει πτυχίο Παιδαγωγικού Τμήματος, μετεκπαίδευση στην Ειδική Αγωγή και MSc στην Ψυχοπαιδαγωγική των Παιδιών με Ειδικές Ανάγκες. Είναι διδάκτορας Παιδαγωγικής με εξειδίκευση στην Ιστορία της Εκπαίδευσης.
Εργασίες της έχουν δημοσιευτεί σε διεθνή και πανελλήνια συνέδρια, καθώς και σε έγκριτα ελληνικά και ξένα επιστημονικά περιοδικά. Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα αφορούν στην Ειδική Αγωγή, στην Ιστορία της Εκπαίδευσης και την Τοπική Ιστορία.
Έχει διατελέσει επί σειρά ετών Πρόεδρος του ΔΣ του Συλλόγου Δασκάλων/ Νηπιαγωγών Επαρχίας Νάουσας, μέλος του ΔΣ της Πολιτιστικής Εταιρείας «Αριστοτέλης» Νάουσας και της Εταιρείας Μελετών Ιστορίας και Πολιτισμού Ν. Ημαθίας, καθώς και σε επιστημονικούς, πολιτιστικούς και πολιτικούς φορείς της Ημαθίας και όχι μόνο. Από το 2017 έως σήμερα είναι μέλος του ΔΣ του Συλλόγου «Οι Φίλοι του Πολυκεντρικού Μουσείου των Αιγών και του Δικτύου του».
Είναι μέλος και υποστηρίκτρια πολλών συλλόγων της Ημαθίας και η δράση της στα εκπαιδευτικά, κοινωνικά, πολιτιστικά και πολιτικά δρώμενα της Ημαθίας είναι έντονη. Έχει αρθρογραφήσει κατά καιρούς σε εφημερίδες της Ημαθίας και των Αθηνών.
Έχει στο ενεργητικό της τη συγγραφή δύο βιβλίων:
-Η Ρόζα Ιμβριώτη στο Πρότυπο Ειδικό Σχολείο Αθηνών (1937-1940), Επίκεντρο, Θεσσαλονίκη 2013.
-Παιδόπολη «Καλή Παναγιά». Εκεί που η Ιστορία συνάντησε τα παιδιά, Εταιρεία Μελετών Ιστορίας & Πολιτισμού Ν. Ημαθίας, Βέροια 2017.