Translate

Σάββατο 30 Ιανουαρίου 2021

«Αυτός είναι ο καπιταλισμός, ο ορατός εχθρός που μπαίνει εμπόδιο στην κοινωνική πρόοδο και ευημερία»




 Ο Δ. ΚΟΥΤΣΟΥΜΠΑΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΤΟΥ ΕΜΒΟΛΙΑΣΜΟΥ

Εμβόλια και φάρμακα υποτάσσονται στα κέρδη και τους ανταγωνισμούς μεγάλων ομίλων και καπιταλιστικών κρατών


«Αυτός είναι ο καπιταλισμός, 
ο ορατός εχθρός που μπαίνει εμπόδιο στην κοινωνική πρόοδο και ευημερία»

Σε δήλωση για τις εξελίξεις σχετικά με τη διαδικασία του εμβολιασμού ο ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ Δημήτρης Κουτσούμπας αναφέρει:

«Πριν λίγες ημέρες ξεκίνησε η διαδικασία του εμβολιασμού, μέσα σ’ ένα κλίμα εφησυχασμού κι υπέρμετρης αισιοδοξίας, που καλλιεργούσε η κυβέρνηση.

Το ΚΚΕ εξαρχής είχε πει ότι αυτή η διαδικασία θα είναι μακροχρόνια και δε θα πρέπει να αποτελέσει άλλοθι για να μην προχωρήσουν η αναγκαία θωράκιση του δημόσιου συστήματος υγείας και τα μέτρα προστασίας σε κρίσιμους χώρους, εργασίας, εκπαίδευσης, μέσα μεταφοράς κλπ. Τα εμβόλια, όσο κι αν είναι αναγκαία για την προστασία της υγείας του λαού από την πανδημία, δεν μπορούν να υποκαταστήσουν τις τεράστιες ελλείψεις στο δημόσιο σύστημα υγείας και στα μέτρα πρόληψης, πολύ περισσότερο σε συνθήκες αναμονής του 3ου κύματος της πανδημίας. Ήδη νέες περιοχές της χώρας βρίσκονται “στο κόκκινο”, με αποκλειστική ευθύνη της κυβέρνησης που δεν πήρε κανένα μέτρο για να εξασφαλίσει την προστασία της υγείας του λαού.

Είχαμε πει, επίσης, ότι η Ελλάδα δε θα πρέπει να εξαρτάται απ’ τις συμφωνίες της ΕΕ με κάποιες φαρμακοβιομηχανίες, που υπηρετούν κι άλλες σκοπιμότητες και ότι θα πρέπει να υπάρχει πρόσβαση σε όλα τα διαθέσιμα εμβόλια που κρίνονται ασφαλή και αποτελεσματικά, προκειμένου να υπάρχει επάρκεια εμβολίων, για να επιτευχθεί έγκαιρα ο μαζικός εμβολιασμός του πληθυσμού. Ζητήσαμε να δοθούν στη δημοσιότητα τα συμβόλαια που έχει υπογράψει η ΕΕ με τις συγκεκριμένες εταιρίες.

Η πορεία των εξελίξεων ήρθε να επιβεβαιώσει με τραγικό τρόπο, τις εκτιμήσεις και τις θέσεις του ΚΚΕ. Οι μεγάλες καθυστερήσεις στις παραδόσεις, οι εμπορικοί πόλεμοι και οι γεωπολιτικοί ανταγωνισμοί, η προνομιακή μεταχείριση ισχυρών κρατών σε βάρος πιο αδύναμων, αποδεικνύουν του λόγου το αληθές.

Επιβεβαιώνεται ότι όλα αυτά απορρέουν από το γεγονός ότι τα εμβόλια και τα φάρμακα αποτελούν χρυσοφόρα εμπορεύματα, των οποίων η έρευνα, παραγωγή και διανομή υποτάσσεται στα κέρδη και τους ανταγωνισμούς των μεγάλων ομίλων και των καπιταλιστικών κρατών.

Και ενώ η κατάσταση αυτή απειλεί την υγεία και τη ζωή των λαών, η κυβέρνηση προβάλλει τα “πιστοποιητικά εμβολιασμού”, που εξυπηρετούν βασικά τα συμφέροντα των τουριστικών και μεταφορικών εταιρειών, ενώ μπορούν να αξιοποιηθούν για να γίνουν νέες εκπτώσεις στα αναγκαία μέσα προστασίας. Το αποτέλεσμα από το ανεξέλεγκτο άνοιγμα του τουρισμού, το περασμένο καλοκαίρι, χωρίς προληπτικά μέσα, όπως τεστ, υπάρχει ο κίνδυνος να επαναληφθεί. Δεν αντιμετωπίζεται, όμως και με τα ευχολόγια για την “εξαγορά της πατέντας” που ανοίγουν ένα νέο φαύλο κύκλο παζαριών και συμφωνιών με τις φαρμακοβιομηχανίες. Η “πατέντα”, που συνδέεται άμεσα με την καπιταλιστική ιδιοκτησία, πρέπει να καταργηθεί. Αναδεικνύεται η ανάγκη της κρατικής κοινωνικοποιημένης βιομηχανίας φαρμάκου, της διεθνούς συνεργασίας για την προαγωγή της έρευνας, της μελέτης, της παραγωγής εμβολίων και φαρμάκων.

Αυτή η πραγματικότητα φέρνει για άλλη μια φορά στο προσκήνιο την κραυγαλέα αντίφαση της εποχής μας: Απ’ τη μία μεριά τα τεράστια άλματα και επιτεύγματα της επιστήμης, της τεχνολογίας, της συλλογικής ανθρώπινης εργασίας και απ’ την άλλη την ιδιοποίηση αυτών των επιτευγμάτων για να αυξάνουν τα κέρδη των επιχειρηματικών ομίλων σε βάρος των λαϊκών αναγκών, ακόμη και για την υγεία και τη ζωή. Αυτός είναι ο καπιταλισμός, ο ορατός εχθρός που μπαίνει εμπόδιο στην κοινωνική πρόοδο και ευημερία.»

902gr

https://drashstowraiokastro.blogspot.com/2021/01/blog-post_482.html


ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ ΤΟ ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗ ΤΟΥ ΣΑΒΒΑΤΟΚΥΡΙΑΚΟΥ

 



https://www.rizospastis.gr/page.do?pageNo=1

21ο ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΤΟΥ ΚΚΕ : Κυκλοφορεί το πρώτο κείμενο των Θέσεων της ΚΕ με το «Ριζοσπάστη του Σαββατοκύριακου» - Όλοι στη μάχη να διακινηθεί πλατιά!

 

Κυκλοφορεί με το «Ριζοσπάστη του Σαββατοκύριακου» το πρώτο κείμενο των Θέσεων της ΚΕ για το 21ο Συνέδριο του ΚΚΕ. Το θέμα του 21ου Συνεδρίου του ΚΚΕ είναι: «Δυνατό ΚΚΕ. Νους - καρδιά - οργανωτής της εργατικής λαϊκής πάλης για το Σοσιαλισμό».

Το πρώτο κείμενο των Θέσεων που κυκλοφορεί έχει τίτλο: «Το Κόμμα ως καθοδηγητής του επαναστατικού εργατικού κινήματος, της κοινωνικής συμμαχίας στην πάλη για τον Σοσιαλισμό - Κομμουνισμό. Ο απολογισμός και τα συμπεράσματα από τη δράση της ΚΕ και όλου του Κόμματος από το 20ό στο 21ο Συνέδριο».

Με ενθουσιασμό και αισιοδοξία, οι Οργανώσεις του ΚΚΕ και της ΚΝΕ  ρίχνονται από σήμερα στη μάχη της διάδοσης των Θέσεων της ΚΕ για το Συνέδριο και του «Ριζοσπάστη». Με πυρετώδεις ρυθμούς, το προηγούμενο διάστημα, οι Κομματικές Οργανώσεις σχεδίασαν την πανεξόρμηση, έβαλαν στόχους, έκλεισαν ραντεβού, προκειμένου να ενημερώσουν για την έναρξη της προσυνεδριακής διαδικασίας. Στόχος είναι να φτάσουν πλατιά, σε χιλιάδες σπίτια και χώρους δουλειάς, ανεβάζοντας τον πήχη, συνδυάζοντας το πολιτικό άνοιγμα με τα μέτωπα πάλης όπου ήδη πρωτοστατούν οι δυνάμεις του ΚΚΕ και της ΚΝΕ, όπως της εκπαίδευσης, της Υγείας, των δικαιωμάτων στους χώρους δουλειάς κ.λπ. 

Να φτάσει παντού!

Το πρώτο κείμενο των Θέσεων, που από σήμερα διακινείται αναφέρεται στις σύνθετες συνθήκες μέσα στις οποίες δρα το Κόμμα σήμερα και οι οποίες βεβαίως καθορίζονται από τις κοινωνικο-οικονομικές και πολιτικές εξελίξεις της περιόδου, αλλά και από το βασικό γεγονός της βαριάς αρνητικής επίδρασης της αντεπανάστασης και της υποχώρησης του Διεθνούς Κομμουνιστικού Κινήματος.

Σε αυτές τις συνθήκες εκτιμούν οι Θέσεις ότι το  Κόμμα ανταποκρίθηκε στη δράση και παρέμβαση του από το 20ό Συνέδριο. Οργανώθηκε μια πλούσια ιδεολογικοπολιτική παρέμβαση με επίκεντρο τα 100 χρόνια του ΚΚΕ, τα 100 χρόνια της Οκτωβριανής Επανάστασης, της Κομμουνιστικής Διεθνούς. Το Κόμμα βρέθηκε στην πρώτη γραμμή των εργατικών λαϊκών αγώνων, πάλεψε για την ανασύνταξη του εργατικού συνδικαλιστικού κινήματος, για την οργάνωση των αγροτών και των αυτοαπασχολουμένων των πόλεων.

Κεντρικό ζήτημα που πρέπει να στραφεί η προσοχή της καθοδηγητικής δουλειάς, σύμφωνα με τις Θέσεις της ΚΕ, είναι να γίνεται ακόμα πιο διακριτός, στις πλατιές εργατικές - λαϊκές δυνάμεις, ο ρόλος του ΚΚΕ ως ισχυρή οργανωμένη ιδεολογικοπολιτική εργατική - λαϊκή πρωτοπορία, ως φορέας νέων ιδεών της επαναστατικής κοινωνικής προοπτικής, απάντησης στα μεγάλα ζωτικά προβλήματα που έχουν συσσωρευτεί και απαιτούν επιτακτικά τη λύση τους τον 21ο αιώνα. Αυτό απαιτεί ιδεολογική - πολιτική, μορφωτική αναβάθμιση της δουλειάς όλου του Κόμματος.

Ξεχωριστά κεφάλαια υπάρχουν για την καθοριστική σημασία της ιδεολογικής - μορφωτικής δουλειάς και προετοιμασίας των δυνάμεων του Κόμματος, την εκπαίδευση και ανάπτυξη των στελεχών ως κομβικό ζήτημα για την πορεία του Κόμματος, την επείγουσα ανάγκη να ενισχυθεί το ιδεολογικό στοιχείο στη λειτουργία όλων των καθοδηγητικών οργάνων, την παραπέρα ώθηση στη βελτίωση της καθοδηγητικής δράσης και λειτουργίας των Οργάνων.  Ακόμα, για την ανάγκη ανάπτυξης των θεωρητικών - ιδεολογικών επεξεργασιών του Κόμματος και σύνδεσής τους με την πάλη. Αξιολογώντας την πείρα του προηγούμενου διαστήματος εστιάζουν στην ανάγκη αντιμετώπισης προβλημάτων και δυσκολιών που προκύπτουν από την ιδεολογικοπολιτική αντιπαράθεση και τη δράση για ανάπτυξη του κινήματος, τη συσπείρωση δυνάμεων σε κάθε χώρο ή κλάδο.

Ξεχωριστό ζήτημα αποτελεί η πορεία της κομματικής οικοδόμησης και η καλή διάταξη των δυνάμεων του κόμματος, ιδιαίτερα στις κλαδικές και εδαφικές. Ειδική αναφορά γίνεται στη δουλειά του Κόμματος και της ΚΝΕ στις γυναίκες εργατικής λαϊκής ένταξης ή καταγωγής, τη δράση και τα καθήκοντα του Κόμματος και της ΚΝΕ στο χώρο της εκπαίδευσης, τη δουλειά του Κόμματος και της ΚΝΕ στις μικρότερες ηλικίες της νεολαίας και τον Πολιτισμό. 

Υπενθυμίζουμε ότι θα ακολουθήσουν δυο ακόμα κείμενα Θέσεων της ΚΕ του ΚΚΕ για το 21ο Συνέδριο.

Συγκεκριμένα το δεύτερο κείμενο με θέμα: «Η σημερινή διεθνής πραγματικότητα και το πολιτικό - στρατιωτικό πλαίσιο του σύγχρονου κόσμου. Η κατάσταση στο Διεθνές Κομμουνιστικό Κίνημα και η δράση του ΚΚΕ. Οι εκτιμήσεις του ΚΚΕ για τις εξελίξεις στην εγχώρια οικονομία και στο πολιτικό σύστημα της χώρας» θα κυκλοφορήσει με το «Ριζοσπάστη του Σαββατοκύριακου» 6 - 7 Φλεβάρη.

Ενώ το  τρίτο κείμενο των Θέσεων για το Συνέδριο έχει ως θέμα: 

«Η ταξική διάρθρωση της ελληνικής κοινωνίας, η κατάσταση της εργατικής τάξης σήμερα, η πορεία του εργατικού συνδικαλιστικού κινήματος, η προώθηση της κοινωνικής συμμαχίας και η παρέμβαση του ΚΚΕ» και θα κυκλοφορήσει με το «Ριζοσπάστη του Σαββατοκύριακου» 13 - 14 Φλεβάρη.

https://www.902.gr/eidisi/politiki/249175/kykloforei-proto-keimeno-ton-theseon-tis-ke-me-rizospasti-toy-savvatokyriakoy


Παρασκευή 29 Ιανουαρίου 2021

Ορέστης Μακρής



Σπουδαίος και δημοφιλής ηθοποιός του θεάτρου και του κινηματογράφου·

 γνωστός από το ρόλο του «μεθύστακα», 

με τον οποίο σχεδόν ταυτίστηκε καλλιτεχνικά.

Ο Ορέστης Μακρής γεννήθηκε στις 30 Σεπτεμβρίου 1899 στη Χαλκίδα. 

Σπούδασε φωνητική μουσική στο Ωδείο Αθηνών

 και στα 20 του στρατεύτηκε και υπηρέτησε στη Μικρά Ασία.


Στη σκηνή πρωτοεμφανίστηκε το 1925 ως τενόρος της ελληνικής οπερέτας και μετά την παρακμή της μεταπήδησε στην επιθεώρηση το 1932. 

Ο Αντώνιος Βώττης του ανέθεσε το νούμερο τού «μεθυσμένου», 

που είχε γράψει πριν από τρία χρόνια και δεν έβρισκε τον κατάλληλο ηθοποιό να το ερμηνεύσει. Διέβλεψε ότι ο Μακρής είχε υποκριτικό ταλέντο, εκτός από τη θαυμάσια φωνή του και δεν έπεσε έξω. Τραγουδώντας και παίζοντας το νούμερο «Με λεν μπεκρή»

 στην επιθεώρηση «Ο παπαγάλος του 1932» με τον θίασο του Σπύρου Πατρίκιου, 

έγινε εν μία νυκτί πρωταγωνιστής του ελαφρού θεάτρου.

Με τον καιρό τυποποιήθηκε στο ρόλο του μεθύστακα, στον οποίο έδωσε κοινωνικές διαστάσεις· «έπινε» για να ξεπεράσει τα αδιέξοδα της ζωής. Τον ίδιο χαρακτήρα ενσάρκωσε και στον κινηματογράφο το 1950, στην ταινία του Γιώργου Τζαβέλλα «Ο Μεθύστακας».

Παράλληλα, έπλασε τον τύπο του συντηρητικού, γκρινιάρη και ανάποδου γέροντα, που στο βάθος κρύβει καλά αισθήματα, αλλά ταμπουρώνεται πίσω από την παραξενιά του για να επιβιώσει. Τους τύπους αυτούς απαθανάτισε ο κινηματογραφικός φακός στις ταινίες «Ο γρουσούζης» (1952), «Η κάλπικη λίρα» (1955), «Η θεία από το Sικάγο» (1957), «Το αμαξάκι» (1957), «Η κυρά μας η μαμή» (1958), «Το ξύλο βγήκε από τον παράδεισο» (1959), «Η Χιονάτη και τα επτά γεροντοπαλλήκαρα» (1960), που τον ανέδειξαν σε θεμελιωτή του νεορεαλιστικού ύφους στην υποκριτική, σύμφωνα με τον κριτικό Κώστα Γεωργουσόπουλο.

Ο Ορέστης Μακρής - ηθοποιός ευγενής, 

μετρημένος με σπάνιο ήθος και επαγγελματική ευσυνειδησία

 - πέθανε στην Αθήνα στις 29 Ιανουαρίου 1975. 

Η κηδεία του έγινε την επομένη στο Α’ Νεκροταφείο και ήταν πάνδημη.

Φιλμογραφία

  • Μάγος της Αθήνας (1931)
  • Ο μεθύστακας (1950)
  • Ο γρουσούζης (1952)
  • Το κορίτσι της γειτονιάς (1954)
  • Ιστορία μιας κάλπικης λίρας (1955)
  • Καταδικασμένη και από το παιδί της (1955)
  • Το φιντανάκι (1955)
  • Αρπαγή της Περσεφόνης (1956)
  • Η Αθήνα χορεύει ροκ εν ρολ (1957)
  • Η θεία από το Sικάγο (1957)
  • Της νύχτας τα καμώματα (1957)
  • Το αμαξάκι (1957)
  • Η κυρά μας η μαμή (1958)
  • Μια λατέρνα μια ζωή (1958)
  • Το νησί της σιωπής (1958)
  • Ο Θύμιος τάκανε θάλασσα (1959)
  • Το ξύλο βγήκε από τον Παράδεισο (1959)
  • Φτώχεια και αριστοκρατία (1959)
  • Η Χιονάτη και τα 7 γεροντοπαλλήκαρα (1960)
  • Οικογένεια Παπαδοπούλου (1960)
  • Της μιας δραχμής τα γιασεμιά (1960)
  • Έξω οι κλέφτες (1961)
  • Ο καλός μας άγγελος (1961)
  • Τα σκαλοπάτια της ζωής (1962)
  • Όλα και τη ζωή μου ακόμα (1963)
  • Τα παλιόπαιδα (1963)
  • Το μεροκάματο του πόνου (1963)
  • Αδικημένη (1964)
  • Κάθε καημός και δάκρυ (1964)
  • Ο Αριστείδης και τα κορίτσια του (1964)
  • Ο ζητιάνος μιας αγάπης (1964)
  • Οι νταήδες (1964)
  • Πόνεσα πολύ για σένα (1964)
  • Τον παλιό εκείνο τον καιρό (1964)
  • Με πόνο και με δάκρυα (1965)
  • Οι καταφρονεμένοι (1965)
  • Ο πόνος του μπεκρή (1966)
  • Ένα κορίτσι αλλοιώτικο απ' τ' άλλα (1967)
  • Τι κι αν γεννήθηκα φτωχός (1967)







 

Αντόν Τσέχωφ

 


Γεννημένος στις 29 Ιανουαρίου (17/1 με το παλαιό ημερολόγιο) του 1860
ο Αντόν Πάβλοβιτς Τσέχωφ ήταν το τρίτο από τα έξι παιδιά της οικογενείας του
 με παππού δουλοπάροικο που εξαγόρασε την ελευθερία του. 
Ο πατέρας του δούλευε σαν λογιστής και διατηρούσε παράλληλα τυροκομείο, ήταν τυραννικός, αλκοολικός, θρησκόληπτος και ήταν αδύνατον να καλύψει τις ανάγκες της οικογένειάς του. 
Με την πτώχευση της οικογένειας τα δυο μεγαλύτερα αδέρφια του Τσέχωφ έφυγαν αντιδρώντας στο αυταρχικό περιβάλλον του πατέρα τους ενώ ο Αντόν δεν ακολούθησε την οικογένεια που εγκαταστάθηκε στη Μόσχα για να αποφύγουν τη δικαστική δίωξη των δανειστών. Τα πρώτα του γράμματα τα έμαθε στην προπαρασκευαστική τάξη του ενοριακού ελληνικού σχολείου του Ταγκανρόγκ της θάλασσας του Αζόφ και στη συνέχεια φοίτησε στο κλασικό γυμνάσιο της πόλης. Από την 6η τάξη του γυμνασίου αναγκάστηκε μόνος του να βγάζει το ψωμί του παραδίδοντας μαθήματα κατ’ οίκον.

Η γέννηση αυτού του ανεπανάληπτου συγγραφέα συντελέστηκε όταν σαν φοιτητής στο Ιατρικό Τμήμα του Πανεπιστημίου της Μόσχας, από όπου αποφοίτησε το 1884, άρχισε να γράφει σαν χιουμορίστας ευθυμογραφήματα για τα περιοδικά προκειμένου να συμπληρώνει το εισόδημά του.  Το χιούμορ έγινε αργότερα πικρό και σε κάποια διηγήματά του καταγγελτικό της αγριότητας του καθεστώτος του τσάρου Αλέξανδρου Γ’, ο οποίος διαδέχθηκε τον πατέρα του Αλέξανδρο Β’ που δολοφονήθηκε από τους ναρόντνικους το 1881. Ακόμα και στα πρώτα του έργα διακρίνουμε τη μοναδικότητα της ζωής σε κάθε της έκφανση, όχι μόνον σε ό,τι αφορά τα μεγάλα γεγονότα αλλά και τα απλά, τα καθημερινά, τα «άνευ σημασίας». Η ειρωνεία, η λοξή ματιά, ακόμη και η τεχνική του σε γενικές γραμμές μοιάζει να έχει οριστεί εξαρχής. Η ποιητικότητα των κειμένων του Τσέχωφ υφίσταται χωρίς ποιητικές αναφορές ενώ όλα καταλήγουν σε ένα χαμόγελο-μορφασμό για τις αμφιβολίες που σφραγίζουν την ανθρώπινη ύπαρξη. Και ενώ στα έργα τους έχει κάποιος την αίσθηση ότι συμβαίνουν ελάχιστα συνοψίζεται αυτό που θεωρούσε σκοπό της λογοτεχνίας. «Σκοπός της λογοτεχνίας είναι η απόλυτη, η τίμια αλήθεια», έλεγε ο Τσέχωφ και με αυτή την πεποίθηση κατάφερε να συμπεριλάβει την ανθρώπινη ψυχή.

Το πρώτο ψευδώνυμο που χρησιμοποίησε ήταν «Αντόσια Τσεχοντέ». Το 1884 κυκλοφόρησε το πρώτο του βιβλίο διηγημάτων, Τα παραμύθια της Μελπομένης και το 1885 τις Φανταχτερές Ιστορίες. Παράλληλα με το επάγγελμα του ιατρού, αναπτύσσει μεγάλη και σημαντική συγγραφική δραστηριότητα. Το 1886 γράφει το πρώτο του μονόπρακτο με τίτλο Κύκνειο άσμα. Το 1887 ανεβαίνει στη σκηνή του Θεάτρου Κορς στη Μόσχα το έργο του Ιβάνοφ, το οποίο δέχεται αντικρουόμενες κριτικές. Γεγονός που τον οδήγησε να μη δώσει ποτέ σε επαγγελματικό θίασο το δεύτερο θεατρικό του έργο το Δαίμονας του δάσους (πρώτη μορφή του έργου Θείος Βάνιας). Το 1888 του απονέμεται το Βραβείο Πούσκιν. Το 1891 ταξιδεύει στην Ευρώπη. Επιστρέφοντας στη Ρωσία εργάζεται εντατικά ως γιατρός για την καταπολέμηση της χολέρας. Εγκαθίσταται στο Μελίχοβο της Ουκρανίας, όπου ως γιατρός εξυπηρετεί 26 χωριά και 7 εργοστάσια. Προηγουμένως, έχει επισκεφτεί τη νήσο Σαχαλίνη, μελετώντας τις άθλιες συνθήκες διαβίωσης των καταδίκων. Το 1894 πραγματοποιεί το δεύτερο ταξίδι του στο εξωτερικό.

Anton Chekhov and Olga Knipper, 1901

Αντόν Τσέχωφ και Όλγα Κνίπερ, 1901

Στις 21 Οκτωβρίου 1895 ο Τσέχωφ ανακοίνωνε με χαρά στον στενό του φίλο και εκδότη Αλεξέι Σουβόριν – τουλάχιστον 300 επιστολές αντάλλαξαν συνολικά μεταξύ τους:

«Σκεφθείτε, γράφω ένα θεατρικό έργο! Δεν θα το έχω ίσως τελειώσει πριν από το τέλος Νοεμβρίου. Γράφω με ευχαρίστηση, παρ’ όλο που παραβαίνω ασύστολα τις σκηνικές συμβάσεις. Είναι κωμωδία και έχει τρεις γυναικείους ρόλους, έξι αντρικούς, τέσσερις πράξεις, ένα τοπίο (θέα σε μια λίμνη), πολλές λογοτεχνικές συζητήσεις, λίγη δράση και πέντε καντάρια έρωτα».

Λίγες εβδομάδες αργότερα, όπως γράφει ο Ανρί Τρουαγιά στη βιογραφία του Τσέχωφ, έδινε στο έργο τον τίτλο «Ο Γλάρος». «Το τελείωσα… Δεν είναι τίποτε ιδιαίτερο. Θα έλεγα τελικά πως είμαι μέτριος δραματουργός», έγραφε στη συγγραφέα Έλενα Σαβρόβα. Το πρώτο ανέβασμα, το 1896, στο θέατρο Αλεξαντρίνσκι, ήταν μια τραγική αποτυχία.

Δύο χρόνια μετά ο Στανισλάφσκι σκηνοθετεί τον «Γλάρο» στο Θέατρο Τέχνης της Μόσχας. Στον ρόλο της Αρκάντινα η Όλγα Κνίπερ. Η παράσταση θριαμβεύει και από τότε έως σήμερα «Ο Γλάρος» αποτελεί σταθερή επιλογή των θεάτρων όλου του κόσμου. Το 1899 παρουσιάζεται στο κοινό της Μόσχας από το Θέατρο Τέχνης, με πολύ μεγάλη επιτυχία, Ο θείος Βάνιας. Η συνεργασία του Τσέχωφ με το Θέατρο Τέχνης και τον Στανισλάφσκι στάθηκε καθοριστική στη διαμόρφωση της δραματουργίας του. Το 1900, ο Τσέχωφ γίνεται μέλος της Ρωσικής Ακαδημίας και το 1901 παντρεύεται την ηθοποιό Όλγα Κνίπερ. Την ίδια χρονιά ανεβαίνουν στη Μόσχα Οι τρεις αδελφές, πάλι από το Θέατρο Τέχνης.

O Αντόν Τσέχωφ με τον Μαξίμ Γκόρκι - 1900

O Αντόν Τσέχωφ με τον Μαξίμ Γκόρκι – 1900

Όταν παρουσιάστηκαν τα πρώτα σημάδια της φυματίωσης, είχε ήδη αρχίσει να δημοσιεύει τα πρώτα του διηγήματα στο περιοδικό «Νέοι Καιροί». Το εξάμηνο στη νήσο Σαχαλίνη (Μάιος – Δεκέμβριος 1890) και η έντονη δραστηριότητά του σε εκείνο το «κολαστήριο», όπως το χαρακτήρισε, επηρέασαν την κυβέρνηση, η οποία και αναγκάστηκε να λάβει μέτρα για τις εκεί συνθήκες διαβίωσης. Το 1896, με χρήματα που συγκεντρώνει από εράνους, φιλανθρωπίες και παραστάσεις, χτίζει ένα σχολείο στο Ταλέζ. Ακολούθησαν ταξίδια στην Ευρώπη, η γνωριμία του με τον Τολστόι, μια έντονη κρίση στην υγεία του και η γνωριμία του με την Όλγα Κνίπερ, τη μελλοντική σύζυγό του (ο γάμος τους έγινε το 1901, ενώ μια αποβολή της συζύγου του, λίγο πριν από τον θάνατό του, του προκάλεσε μεγάλη θλίψη) και πρωταγωνίστρια όλων των θεατρικών του. Στη Γιάλτα γνώρισε και ανέπτυξε στενή φιλία με τον Μαξίμ Γκόρκι. Τέσσερα χρόνια πριν από τον θάνατό του έγινε μέλος της Ακαδημίας των Τεχνών, από όπου παραιτήθηκε όταν ακύρωσαν την εκλογή του Γκόρκι.

Στις 17 Ιανουαρίου 1904 ο Στανισλάφσκι ανέβασε τον «Βυσσινόκηπο» στο Θέατρο Τέχνης της Μόσχας. Η Όλγα Κνίπερ ερμήνευσε τον ρόλο της Λιούμπα και ο ίδιος ο σκηνοθέτης τον Γκάγεφ. Όπως ο Τσέχωφ ομολογεί, αυτό το έργο τον δυσκόλεψε πολύ. Η υγεία του είχε ήδη κλονισθεί και ο ίδιος το έπιανε και το άφηνε για καιρό. Ωστόσο τον Ιούλιο του 1903 αποφάσισε να πιέσει τον εαυτό του και να το τελειώσει ώστε να είναι έτοιμο για την καινούργια θεατρική σεζόν. «Το έργο δεν είναι έτοιμο, προοδεύει με κόπο, πράγμα που οφείλεται στην τεμπελιά μου, στο κρύο και στη δυσκολία του θέματος», έγραφε στον Στανισλάφκσι. Η αλήθεια ήταν όμως πιο σκληρή. Η κατάσταση της υγείας του είχε επηρεάσει τη δημιουργική του ικανότητα. Τον Σεπτέμβριο του 1903 το ολοκλήρωσε και το έστειλε στη Μόσχα με τη σύζυγό του: «Δεν είναι δράμα αλλά κωμωδία και μάλιστα σε ορισμένα μέρη φάρσα». Αν και μεσολάβησαν πολλές περιπέτειες, η πρεμιέρα δόθηκε και μάλιστα με μεγάλη επιτυχία.

Ξημερώματα 2ας Ιουλίου 1904, σε ηλικία 44 χρόνων, ο Αντόν Πάβλοβιτς Τσέχωφ άφηνε την τελευταία του πνοή στη λουτρόπολη Μπάντεβαϊλερ. Στο πλάι του βρισκόταν η σύζυγός του, η ηθοποιός Ολγα Κνίπερ. Το χιούμορ με το οποίο αντιμετώπιζε τη ζωή θα τον συνοδέψει και στο θάνατό του. Η σορός του μεταφέρεται σ’ ένα βαγόνι με στρείδια. Από λάθος οι παριστάμενοι ακολουθούν έναν άλλο νεκρό στρατιωτικό με τη συνοδεία μπάντας. Θάφτηκε στο κοιμητήριο Νοβοντέβιτσι και πάνω από τον τάφο του γέρνουν τα κλαριά μιας κερασιάς (ο πραγματικός τίτλος του “Βυσσινόκηπου” είναι “Ο Κήπος Με Τις Κερασιές“).

Ο Τσέχωφ ήξερε να συμπάσχει με τον αδύναμο και να σαρκάζει τον επηρμένο και τον κακό. Ανθρώπινος και ελεύθερος, είχε μάθει, επηρεασμένος από την Ιατρική, να παρατηρεί. «Αν θες να καταλάβεις τη ζωή, πάψε να πιστεύεις αυτά που λένε και αυτά που γράφουν. Μόνο βλέπε, παρατήρα εσύ ο ίδιος και συλλογίσου» έγραφε στα Τετράδιά του.

Αντικειμενικός, καίριος, λιτός, αποτύπωσε με απλό και περιεκτικό τρόπο όλα όσα βίωνε ο ίδιος, μετατρέποντας τελικά το προσωπικό σε παγκόσμιο. Ο ίδιος συνήθιζε να λέει ότι η Ιατρική είναι η σύζυγός του και η λογοτεχνία, το γράψιμο, η ερωμένη του, γι’ αυτό και μεταπηδούσε από τη μία στην άλλη. Πίστευε ότι δεν είχε ταλέντο και καλούσε τους καλλιτέχνες «να παραδεχθούν ότι τίποτε σε αυτόν τον κόσμο δεν βγάζει νόημα», όπως έγραφε στον Σουβόριν το 1888.

«Αν καταφέρεις να πείσεις έναν καταξιωμένο καλλιτέχνη να ξεπεράσει τους δισταγμούς του και να δηλώσει ότι, ναι, υπάρχουν και πράγματα που δεν καταλαβαίνει, αυτό από μόνο του θα αποτελέσει ένα τεράστιο βήμα προόδου στην ανθρωπότητα».


  • ΠΗΓΗ ΠΡΩΤΗΣ ΕΙΚΟΝΑΣ :   https://www.klik.gr/gr/el/24-hours/anton-tsechof-an-fobasai-ti-mona-4-2/
  • ΠΗΓΗ ΚΕΙΜΕΝΟΥ ΚΑΙ ΥΠΟΛΟΙΠΩΝ ΕΙΚΟΝΩΝ : https://www.elculture.gr/


Τετάρτη 27 Ιανουαρίου 2021

Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ

Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ (1756 – 1791)


Από τους κορυφαίους συνθέτες όλων των εποχών, 

τα έργα του οποίου αποτελούν μέρος του ρεπερτορίου κάθε ορχήστρας που σέβεται τον εαυτό της.

Το πλήρες όνομά του είναι Γιοχάνες Κρισόστομους Βολφγκάνγκους Τεόφιλους (Αμαντέους) Μότσαρτ [Wolfgang Amadeus Mozart] και γεννήθηκε την 8η πρωινή της 27ης Ιανουαρίου 1756 στο Ζάλτσμπουργκ, τμήμα τότε της Αγίας Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας του Γερμανικού Έθνους και νυν της Αυστρίας. Ήταν γιος του συνθέτη Λεοπόλδου Μότσαρτ και της Άννας Μαρίας Περτλ.


Ο Μότσαρτ έζησε μόνο 35 χρόνια, πρόλαβε όμως να συνθέσει περίπου 600 έργα (συμφωνικά, δωματίου, κονσέρτα, όπερες και χορωδιακά), τα περισσότερα από τα οποία είναι αριστουργήματα. Σε ηλικία τριών χρονών έπαιζε πιάνο, στα πέντε του συνέθετε και στα έξι έδωσε το πρώτο του κοντσέρτο. Μιλάμε για τον ορισμό της ιδιοφυΐας.

Ο Μότσαρτ, αν και συνθέτης, είναι ένας μύθος, ένα λαϊκό είδωλο. Είχε το χάρισμα να γράφει απλές και ευκολομνημόνευτες μελωδίες, μέσα στη συνθετότητά τους. Έργα του ακούγονται όχι μόνο στις αίθουσες συναυλιών, αλλά και σε ασανσέρ, εμπορικά κέντρα, αίθουσες χειρουργείων και ως ηχητικά σήματα από κινητά τηλέφωνα.

Η μουσική του έχει και «μαγικές» ιδιότητες. Κτηνοτρόφοι παίζουν Μότσαρτ στις αγελάδες για να αυξήσουν την παραγωγή τους σε γάλα ή να μας δώσουν πιο τρυφερό κρέας. Έχει τεκμηριωθεί επιστημονικά ότι η ακρόαση της μουσικής του βοηθά στην ανάπτυξη της νοημοσύνης των βρεφών και των παιδιών. Η μορφή του απεικονίζεται σε σοκολατάκια, σουβενίρ και άλλα είδη διακόσμησης.


Μεταξύ σοβαρού και αστείου λέγεται ότι αν υπήρχε δυνατότητα ο Μότσαρτ να διεκδικήσει τα δικαιώματα για τη χρήση της μουσικής και του ονόματός του θα μπορούσε να αγοράσει όλη την Αυστρία. Άλλωστε, η γενέτειρά του Ζάλτσμπουργκ ζει και αναπτύσσεται μέχρι σήμερα χάρις στον Μότσαρτ. Και όμως, ο συνθέτης της «Μικρής Νυχτερινής Μουσικής», του «Ντον Τζιοβάνι», του «Μαγικού Αυλού» και άλλων αριστουργημάτων πάλευε για να τα φέρει βόλτα με τα οικονομικά του στον σύντομο βίο του.

Πέθανε στη μία τα ξημερώματα της 5ης Δεκεμβρίου 1791, 

επί των επάλξεων, 

γράφοντας το «Ρέκβιεμ» της ζωής και της καριέρας του.



© SanSimera.gr


 

Ντμίτρι Μεντελέγιεφ

Ντμίτρι Μεντελέγιεφ (1834 – 1907)

Ρώσος χημικός, που επινόησε το περιοδικό σύστημα των χημικών στοιχείων, 
το οποίο ήταν καθοριστικής σημασίας, όχι μόνο για την πρόοδο της χημείας, 
αλλά και της φυσικής επιστήμης.

Ο Ντμίτρι Ιβάνοβιτς Μεντελέγιεφ (Dmitri Ivanovich Mendeleev)

 γεννήθηκε στο Τομπόλσκ της Σιβηρίας στις 27 Ιανουαρίου 1834 

(8 Φεβρουαρίου 1834 με το νέο ημερολόγιο). 

Παιδί πολυμελούς οικογένειας, σπούδασε χημεία στην Οδησσό και την Αγία Πετρούπολη. 

Το 1859, με υποτροφία της ρωσικής κυβέρνησης συνέχισε τις σπουδές του στο Πανεπιστήμιο της Χαϊδελβέργης στη Γερμανία. Τον επόμενο χρόνο γνώρισε τον ιταλό χημικό Στανίσλαο Κανιτζάρο, του οποίου η εμμονή στη διάκριση μεταξύ των μοριακών 

και ατομικών βαρών τον επηρέασε σημαντικά.


Μετά την επάνοδό του στη Ρωσία, διορίστηκε καθηγητής Χημείας στο Τεχνικό Ινστιτούτο της Αγίας Πετρούπολης (1864) και τρία χρόνια αργότερα κατέλαβε την έδρα της γενικής χημείας στο εκεί Πανεπιστήμιο. Τότε έγραψε το κλασικό διδακτικό βιβλίο του 

«Οι αρχές της Χημείας» (1868-1870).

Κατά τη διάρκεια της συγγραφής του βιβλίου του, ασχολήθηκε με τη λεπτομερή μελέτη των ιδιοτήτων των χημικών στοιχείων, προσπαθώντας να αναπτύξει ένα σύστημα ταξινόμησής τους. Στις 6 Μαρτίου 1869 παρουσίασε τον «Περιοδικό Πίνακα των Χημικών Στοιχείων», 

με βάση το ατομικό τους βάρος. Με την ανακάλυψη του Μεντελέγιεφ αποκαλύφθηκε η περιοδικότητα των ιδιοτήτων των χημικών στοιχείων κι έγινε δυνατή η διαπίστωση των μεταξύ τους διαφόρων τύπων χημικών αναλογιών, οι οποίες δεν ήταν δυνατόν να μελετηθούν, αν δεν είχαν πρώτα απομονωθεί τα αντίστοιχα χημικά στοιχεία.

Το νέο σύστημα δεν έτυχε ευρείας αποδοχής στην αρχή, αλλά η αξία του εκτιμήθηκε με την πάροδο του χρόνου. Ο περιοδικός πίνακας είχε κενές θέσεις, αλλά ο Μεντελέγιεφ προέβλεψε ότι αυτές θα μπορούσαν να συμπληρωθούν από στοιχεία που δεν είχαν ακόμη ανακαλυφθεί, όπως κι έγινε τα επόμενα χρόνια.


Εκτός από τη χημεία, ο Μεντελέγιεφ ασχολήθηκε με τη γεωπονική, 

τη βιομηχανία πετρελαίου και την αεροναυτική. Λόγω των προοδευτικών του ιδεών 

δεν έγινε δεκτός στην Αυτοκρατορική Ακαδημία Επιστημών. Τιμήθηκε, 

όμως, από πολλές ξένες χώρες με τον τίτλο του επίτιμου μέλους των Ακαδημιών τους.

Ο Ντμίτρι Μεντελέγιεφ πέθανε στις 20 Ιανουαρίου 1907

 (2 Φεβρουαρίου 1907 με το νέο ημερολόγιο) στην Αγία Πετρούπολη, σε ηλικία 72 ετών.



© SanSimera.gr





 

Πάνος Τζαβέλλας: Σημάδεψε τις ζωές μας με την αντάρτικη φωνή του




 Σαν σήμερα έφυγε από τη ζωή (27 Ιανουαρίου 2009)

 ο άνθρωπος που με την αγωνιστική και μουσική του κληρονομιά μας υπενθυμίζει πάντα ότι ο συμβιβασμός και το βόλεμα γεννά τους εκάστοτε «κυρ- Παντελήδες». 

Ο Πάνος Τζαβέλλας, που υπερασπίστηκε πανανθρώπινα ιδανικά και αξίες για την Ελευθερία, την Πατρίδα, τον Άνθρωπο, τον Πολιτισμό.

Ο Πάνος Τζαβέλλας γεννήθηκε το 1925 στην Κοζάνη. 

Έφηβο τον βρήκε ο πόλεμος του ’40 και οργανώνεται στην ΕΠΟΝ. 

Βγαίνει στο βουνό, εντάσσεται με τον ΕΛΑΣ και αργότερα με τον Δημοκρατικό Στρατό.

Στο βουνό τραυματίζεται και ακρωτηριάζεται το δεξί του πόδι. Συλλαμβάνεται και ξεκινά ο δρόμος για τις φυλακές. Μετά από δίκες καταδικάζεται τρεις φορές σε θάνατο. Το 1958, αρρωσταίνει βαριά και το 1961 με τη βοήθεια του ΚΚΕ φεύγει στην Σοβιετική Ένωση για θεραπεία. Εκεί νοσηλεύεται τρία χρόνια και θεραπεύεται από την ασθένεια που υπέστη στις φυλακές. Παράλληλα εκεί του δόθηκε η ευκαιρία να σπουδάσει μουσική.

«Ό,τι έγραψα το ‘γραψα ασθμαίνοντας γιατί με βαραίνουν οι μνήμες. Σπαράγματα μόνο είναι ό,τι θα διαβάσεις… Σπαράγματα λόγου από έναν άνθρωπο που στάθηκε όρθιος, άντεξε την ερημιά και την οδύνη με μόνο αποκούμπι – μπάλσαμο για την ψυχή μου, την ποίηση και το τραγούδι.

Πρέπει να καταλάβεις τη γενιά τη δικιά μας. Έχουν αλλάξει οι συνθήκες σήμερα και παράγουν αντίθετους ανθρώπους. Εμείς είμαστε μια γενιά της θυσίας, της προσφοράς και των στερήσεων. Όταν μπήκαν στην Ελλάδα οι Γερμανοί καταχτητές, οι Ιταλοί και οι Βούλγαροι μοναρχοφασίστες και είδαμε την ταπείνωση της πατρίδας μας, καταλάβαμε ότι δεν μπορούμε να ζήσουμε έτσι.

Ξεπήδησαν οργανώσεις από κάτω, από τους απλούς ανθρώπους. Μέσα σ’ αυτές συνθήκες της πάλης παίζαμε τη ζωή μας κορώνα – γράμματα. Παρατήσαμε το παιχνίδι, την κιθάρα και τον έρωτα, πιάσαμε τα όπλα και στήσαμε ένα παιχνίδι με το χάρο. Χορεύαμε αγκαλιά με το Χάρο.»

Επιστρέφει το 1965 στην Ελλάδα και ξεκινά την πρώτη του καλλιτεχνική δουλειά σε μπουάτ της Πλάκας, δυστυχώς όμως όχι για πολύ, μια και η δικτατορία του 1967 κλείνει τις μπουάτ και ο Τζαβέλλας βρίσκεται ξανά στη φυλακή, κατηγορούμενος για αγώνα και παράνομη δράση ενάντια στη Χούντα.

Το 1971 αποφυλακίζεται με το νόμο « Μη θεραπεύσιμης ασθένειας». Έχοντας μαζέψει το υλικό απ’ όλα τα Αντιστασιακά τραγούδια, αλλά και με δικές του συνθέσεις, στήνει στην Πλάκα Το Αντάρτικο λημέρι. Γράφει κάπου στο βιβλίο του, ANTAPTO-ROCK: « Τι είναι τα τραγούδια της Εθνικής Αντίστασης 1941-1944; Είναι η καλλιτεχνική έκφραση του Έπους της Εθνικής Αντίστασης. Είναι η φωνή, του λαού μας σε μια κρίσιμη και δραματική ώρα της πατρίδας μας. Είναι ο καθρέφτης της λαϊκής ψυχής, είναι οι πόθοι και τα όνειρά του, είναι η κλαγγή των όπλων, βροντή κι αστροπελέκι, είναι κάλεσμα για μάχη, είναι η ψυχή του αγώνα». 

Η πτώση της Χούντας το 1974 βρίσκει τον Τζαβέλλα στη μπουάτ Λήδρα, που ελεύθερος πια μαζί με τη σύντροφο στη ζωή και το τραγούδι, Νατάσα Παπαδοπούλου και την ορχήστρα του συνεχίζει να τραγουδά τα τραγούδια του και έτσι αρχίζει και η πρώτη του δισκογραφική δραστηριότητα όπως ο πρώτος του δίσκος ζωντανά γραμμένος, « ΤΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΑΠΟ ΤΟ ΑΝΤΑΡΤΙΚΟ ΛΗΜΕΡΙ». Τα τραγούδια του και από τους επόμενους οκτώ δίσκους του, ζωντανεύουν και μέσα από συναυλίες, που δίνονται σε ανοικτά γήπεδα και πανεπιστήμια σ’ όλη την Ελλάδα, αλλά και το εξωτερικό, όπως στη Γερμανία, Σουηδία κ.α.

Εκεί αρχίζει και η καλλιτεχνική του παρουσίαση από ξένες τηλεοράσεις, 

όπως η Βουλγαρική, Γερμανική, Σουηδική.

Και φυσικά και στην Ελληνική τηλεόραση, που ζωντανεύει ακόμα και σήμερα τραγούδια του συνθέτη-στιχουργού, τα οποία μιλάνε μέσα από τα προβλήματα των καιρών μας.

Ο Ελληνικός αλλά και ο ξένος Τύπος αναφέρεται στον Αγωνιστή τραγουδοποιό, 

Πάνο Τζαβέλλα, φτάνοντας ακόμη και στην Κίνα να μεταφράζεται το πολύ γνωστό 

και αγαπημένο σε όλους μας τραγούδι, «Κυρ-Παντελής».

https://www.imerodromos.gr/panos-tzavellas-simadepse-tis-zoes-mas-me-tin-antartiki-foni-toy146972-2/