Translate

Τρίτη 21 Δεκεμβρίου 2021

Ο Άρης Βελουχιώτης και η απόκοσμη «Εφημερίδα των Συκοφαντών»

 



Ένα γελοίο λιβελογράφημα

Με την «Εφημερίδα των Συντακτών», το Σάββατο 11 Δεκέμβρη, κυκλοφόρησε ως ένθετο το λιβελογράφημα των Γιώργου Πετρόπουλου - Νίκου Χατζηδημητράκου - Γιώργου Σιούλα με τίτλο «Ο Άρης Βελουχιώτης και ο υπόκοσμος»

Οι συγγραφείς του υποστηρίζουν ότι προσπαθούν να παρουσιάσουν τον Αρη Βελουχιώτη μακριά από μύθους και ωραιοποιήσεις.

Στην πραγματικότητα, το κείμενό τους, που αντίθετα με όσα υποστηρίζει η διαφήμισή του δεν περιέχει ουσιαστικά τίποτα καινούργιο, βρίθει ιστορικών στρεβλώσεων και κιτρινισμού.

Θα μείνουμε μόνο στα βασικότερα:

1. Όπως υπονοεί και ο τίτλος, οι συγγραφείς επιχειρούν να παρουσιάσουν τη βιογραφία ενός προσώπου, στελέχους του ΚΚΕ, με πρωταγωνιστική συμβολή στον ΕΛΑΣ και στην ΕΑΜική Αντίσταση, μέσα από τον χαρακτήρα που διαμόρφωσε στα εφηβικά και νεανικά του χρόνια και την εμπλοκή που είχε τότε με τον «υπόκοσμο».

Έτσι, με έμμεσο τρόπο, μία περίοδος κορύφωσης της ταξικής πάλης στην Ελλάδα, στη διάρκεια της οποίας εκατομμύρια εργατικών και λαϊκών μαζών βγήκαν στο προσκήνιο της Ιστορίας, προβάλλεται στρεβλά μέσα από τα προτερήματα ή τα ελαττώματα ενός ανθρώπου. Πρόκειται για μνημείο ιστορικής στρέβλωσης.2.

Αφιερώνουν σχεδόν το 1/4 του «πονήματός» τους σε μια καταδίκη του Αρη Βελουχιώτη για διάρρηξη και ληστεία στα 20 του χρόνια (1925), αναδημοσιεύοντας και σχολιάζοντας τα ρεπορτάζ των εφημερίδων της εποχής.

Φυσικά, όπως οι ίδιοι παραθέτουν (σελ. 13, 15), ο Βελουχιώτης είχε απαντήσει με άρθρο στον «Ριζοσπάστη», όταν η αστική Δικαιοσύνη χρησιμοποίησε αυτή την υπόθεση εναντίον του.

Εκεί αφού παραδέχεται τις κατηγορίες, έλεγε μεταξύ άλλων:

«Αυτά ως το 1924, ακόμα και το '25 σχεδόν, όταν επί τέλους άρχισα με τη βοήθεια των κομμουνιστών εργατών και διανοουμένων να βλέπω όχι θολά, μα με κάποια καθαρότητα. Έφτασε λίγο καιρός να απαλλαγώ από την επίδραση του διεφθαρμένου αστικού πολιτισμού. Ήμουν πια στους κόλπους του Κομμουνιστικού Κόμματος (...) Διαπαιδαγωγήθηκα ταξικά, έμαθα το συμφέρο μου, πέταξα τον κεφαλαιοκρατικό πολιτισμό στα μούτρα της λωποδύτριας μπουρζουαζίας και ρίχτηκα με πίστη, με θέληση, με ηρωισμό στον αγώνα για τις εργαζόμενες μάζες».

3. Όμως οι συντάκτες επιμένουν και μάλιστα προσπαθούν να απαντήσουν στην ουσία της προηγούμενης τοποθέτησης του Αρη.

Έτσι οδηγούμαστε σε «θαύματα» ψυχανάλυσης (!!) ...με το ίδιο «ταλέντο» που καταπιάνονται με την Ιστορία:

«Οι ιδιότητες που αποκτά ένας άνθρωπος μέσα από τη δραστηριότητά του δεν κινούνται προς την αντίθετη κατεύθυνση, ούτε είναι ασύμβατες με τον χαρακτήρα που διαμορφώνει. Ο κακοποιός δεν μπορεί να μην έχει συνείδηση και συμπεριφορά κακοποιού. Μπορεί κάποια στιγμή να σταματήσει να είναι κακοποιός, αλλά τα στοιχεία του χαρακτήρα δεν τροποποιούνται ταυτόχρονα, ιδιαίτερα μάλιστα αν χρειάζονται στη νέα δραστηριότητα του συγκεκριμένου ανθρώπου» (σελ. 88)!!!

Άρα: Αφού ο Βελουχιώτης ήταν κακοποιός το 1925, δεν μπορούσε να μην διατηρεί τα χαρακτηριστικά του κακοποιού το 1940 ή το 1945!!!

Πραγματικά, εξαίρετο δείγμα ιστορικής και διαλεκτικής ανάλυσης!

Μόνο που με αυτήν τη λογική αμφισβητείται η δυνατότητα του κομμουνιστικού κινήματος και οποιουδήποτε άλλου κοινωνικού - ταξικού κινήματος στην Ιστορία της ανθρωπότητας να συμβάλει στην αλλαγή της στάσης και των χαρακτηριστικών των λαϊκών μαζών.

4. Στη συνέχεια, μάλιστα, με αυτήν τη λογική επιχειρείται να ταυτιστεί η δράση κακοποιών με την παράνομη δράση του ΚΚΕ στις συνθήκες της ημιπαρανομίας ή παρανομίας:

«Απέναντι σε αυτές τις διώξεις το ΚΚΕ ανέπτυξε ανάλογη αντίδραση. Συγκρούσεις με την αστυνομία, παράνομη δραστηριότητα, αποδράσεις από τις φυλακές, πλαστογραφήσεις ταυτοτήτων και άλλων υλικών που διευκόλυναν την παράνομη κομματική δουλειά. Οι συνθήκες ήταν άριστες για έναν πρώην κακοποιό να ενσωματωθεί σε αυτή την κομματική δουλειά ως πολύτιμο και άκρως χρήσιμο στοιχείο και όσα είχε μάθει ως παραβατικός να τα χρησιμοποιήσει προς όφελος του επαναστατικού κινήματος» (σελ. 87).

Το μόνο που αλλάζει κατά τους συγγραφείς είναι ο σκοπός!!

Πρόκειται για συλλογισμό βαθιά αντιδραστικό και ιδιαίτερα επικίνδυνο.

Όχι μόνο γιατί ευθυγραμμίζεται με τα επιχειρήματα του αντικομμουνισμού και της αστικής προπαγάνδας, αλλά γιατί είναι η πραγματικότητα με το κεφάλι προς τα κάτω.

Οι πράξεις αποσυνδέονται από το πλαίσιο της ταξικής πάλης που τους δίνει νόημα και περιεχόμενο και παρουσιάζονται ξεκομμένες, αυθύπαρκτες.

Μια τέτοια λογική άλλωστε αποθεώνεται και στη γνωστή θεωρία των «δύο άκρων»!!

5. Προσπαθώντας να δοθούν τεκμήρια για τη διατήρηση των κακοποιών χαρακτηριστικών του Βελουχιώτη, οι συγγραφείς συνεχίζουν τις στρεβλώσεις και τον κιτρινισμό. Αναφέρουμε ενδεικτικά ορισμένες περιπτώσεις:

α) Αναφέρουν μια σύλληψή του για κλοπή το 1929, την οποία ο Βελουχιώτης (ο ίδιος που έχει αποδεχθεί την κατηγορία του 1925) την αποδίδει σε πλεκτάνη. Οι συγγραφείς - λαγωνικά των ασφαλίτικων αρχείων αποδέχονται ότι σε αυτά δεν βρήκαν τίποτα για την τότε υπόθεση, αλλά ανάμεσα στο λόγο του Βελουχιώτη και της Ασφάλειας επιλέγουν τον δεύτερο!

β) Μέσα από αναλύσεις με ιδιαίτερη φαντασία, αλλά χωρίς ιστορικά τεκμήρια, θεωρούν ότι εφόσον ο ρεμπέτης Νίκος Μάθεσης (Τρελλάκιας) έγραψε στίχους αφιερωμένους στο θάνατο του Βελουχιώτη, αυτό σημαίνει ότι τον γνώριζε από τον υπόκοσμο της δεκαετίας του 1930!

γ) Παραθέτουν επιλεκτικά μαρτυρίες ανθρώπων που γνώρισαν τον Βελουχιώτη, δίχως ποτέ να αναφέρονται στο ιστορικό πλαίσιο που δόθηκαν, ούτε στις πολιτικές διαφωνίες που είχαν με τον Βελουχιώτη.

δ) Χωρίς αναφορά σε πηγές, «περιγράφονται» λεπτομέρειες για βασανισμούς, δολοφονίες εγκύων κ.λπ. (που θα ζήλευαν και τα αντίστοιχα αφιερώματα της «Δημοκρατίας» και της «Ελεύθερης Ωρας»), παρουσιάζοντας τη σκληρότητα του Βελουχιώτη στην αντιμετώπιση παρεκκλίσεων «κλαριτών» που είχαν συμμετάσχει στον ΕΛΑΣ.

6. Η «ψυχανάλυση» φτάνει στο απόγειό της στην ερμηνεία που δίνουν στην υπογραφή δήλωσης μετανοίας στη διάρκεια της μεταξικής δικτατορίας.

Πηγή: Μια αναφορά της Μαρίας Καραγιώργη που μιλά για υπογραφή δήλωσης μετανοίας για προσωπικούς λόγους (χωρίς να αναφέρει αυτούς τους λόγους και δίχως η ίδια να έχει ιδία γνώση της τότε κομματικής δραστηριότητας), κάτι προσωπικές μαρτυρίες από εδώ και εκεί, που υπονοούν βασανισμούς του Άρη στα γεννητικά όργανα κατά τη διάρκεια της φυλάκισής του, κάτι η γνώμη του ρεμπέτη Μάθεση ότι ο Βελουχιώτης ήταν «μάγκας» και έδεσε το γλυκό!

Ο Άρης υπέγραψε γιατί από τα βασανιστήρια θίχτηκε ο ανδρισμός του!

Και όλα αυτά για να αμφισβητηθεί η διασταυρωμένη μαρτυρία ότι ο Βελουχιώτης υπέγραψε δήλωση μετανοίας έπειτα από εντολή του χαφιέ της Ασφάλειας Τυρίμου, ο οποίος επικαλέστηκε ψευδώς ανάλογη εντολή του Ζαχαριάδη.

Μετά από όλα αυτά θα συμφωνήσουμε ότι το λιβελογράφημα είναι τόσο χρήσιμο, όσο διαδίδουν οι συγγραφείς του και η «Εφημερίδα των Συντακτών».

  • Είναι χρήσιμο για να αντιληφθούν όλοι καλύτερα ότι ο οπορτουνισμός είναι το πρώτο βήμα για τον αντικομμουνισμό και φυσικά, όπως πάντα, η κατρακύλα του αντικομμουνισμού δεν έχει πάτο.

ΥΓ 1: Ο ένας από τους τρεις δεν είναι μόνο συντάκτης της «Εφημερίδας των Συντακτών», αλλά και ένας από τους πρωτοστάτες της ομάδας «Εργατικός Αγώνας», η οποία, ανάμεσα σε άλλα, υποστήριζε ότι το ΚΚΕ διαστρεβλώνει την Ιστορία του!!

ΥΓ 2: Να τους χαίρονται!

Ριζοσπάστης, 18-19/12/2021

Μποτίλια Στον Άνεμο: Ο Άρης Βελουχιώτης και η απόκοσμη «Εφημερίδα των Συκοφαντών» (zbabis.blogspot.com)

Δευτέρα 20 Δεκεμβρίου 2021

ΧΙΛΗ: Ο Γκαμπριέλ Μπόριτς επικράτησε στον δεύτερο γύρο των προεδρικών εκλογών

 


Πηγή εικόνας: Associated Press

Ο υποψήφιος του εκλογικού συνασπισμού σοσιαλδημοκρατικών και άλλων δυνάμεων «Apruebo Dignidad» (Εγκρίνω/Ψηφίζω Αξιοπρέπεια), τον οποίο στηρίζει και το ΚΚ Χιλής, Γκαμπριέλ Μπόριτς, νίκησε την Κυριακή στον δεύτερο γύρο των προεδρικών εκλογών στη Χιλή.

Σύμφωνα με τα επίσημα τελικά αποτελέσματα, ο Μπόριτς συγκέντρωσε σχεδόν το 56% των ψήφων, έναντι κάπου 44% του υποψήφιου της συμμαχίας νεοφιλελεύθερων κομμάτων «Vamos por Chile» (Πάμε για τη Χιλή), Χοσέ Αντόνιο Καστ, που αυτοπροβλήθηκε ως πολιτικός κληρονόμος της δικτατορίας του Αουγκούστο Πινοτσέτ.

Η συμμετοχή πλησίασε το 55%. Πρόκειται για ιστορικό υψηλό αφότου η ψήφος έπαψε να είναι υποχρεωτική, το 2012. Στον πρώτο γύρο ήταν 47%. Σε αυτόν, ο Χοσέ Αντόνιο Καστ είχε αναδειχθεί στην πρώτη θέση με 27,9% έναντι 25,8% του Γκ. Μπόριτς.

Ο νέος πρόεδρος πρόβαλε ένα πρόγραμμα «εκδημοκρατισμού», διαβεβαιώνοντας ότι ως σοσιαλδημοκράτης πιστεύει στη «συνεργασία του δημόσιου με τον ιδιωτικό τομέα χωρίς κανένας να έχει ηγεμονία».

Σε δηλώσεις του μετά την επικράτησή του, ο Μπόριτς υποσχέθηκε «περισσότερα κοινωνικά δικαιώματα», υποσχόμενος ταυτόχρονα πως η κυβέρνηση που θα σχηματίσει θα είναι «δημοσιονομικά υπεύθυνη». Θα αναλάβει την διακυβέρνηση την 11η Μαρτίου.

(Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ, AFP, Reuters, dpa)

Ειδήσεις - Νέα | 902.gr

Πέμπτη 16 Δεκεμβρίου 2021

Κομμουνιστικό Εργατικό Κόμμα της Πολωνίας


Σαν σήμερα, στις 16/12/1918 Ιδρύεται το Κομμουνιστικό Εργατικό Κόμμα της Πολωνίας.

ΠΗΓΗ: 902




 

Σαν σήμερα «έφυγε» ο Κώστας Βάρναλης, αφήνοντας άσβεστο το φως που πάντα καίει...

ΠΗΓΗ ΕΙΚΟΝΑΣ:


Σαν σήμερα, 16 Δεκέμβρη, πριν από 47 χρόνια

 «έφυγε» ο μεγάλος κομμουνιστής ποιητής Κώστας Βάρναλης

αφήνοντας όμως άσβεστο πίσω του το φως που πάντα καίει...

«Της ζωής μου τα δυο μεγάλα σφάλματα τα πλέρωνα εβδομήντα χρόνια. 

Πρώτο: ζητούσα την αλήθεια σ' ό,τι μάθαινα· και δεύτερο: την έλεγα στα πλήθη». 

Έτσι έγραψε σ' ένα απ' τα τελευταία του ποιήματα («Ακροτελεύτιον») 

και έτσι έπραξε ο Κώστας Βάρναλης, ο πρώτος από τον κύκλο των ριζοσπαστικοποιημένων ποιητών του καιρού του, που μόλις τέσσερα χρόνια μετά την Οκτωβριανή Σοσιαλιστική Επανάσταση, με το έργο του «Φως που καίει» μετουσίωσε την κομμουνιστική ιδεολογία σε ποιητικό λόγο. Υπήρξε για τη χώρα μας ένας από τους πρώτους εισηγητές μιας νέας, σύγχρονης, πραγματικά πρωτοπόρας τέχνης όχι μόνο για την κομμουνιστική ιδεολογία που τη διαπνέει, αλλά και για την αισθητική της. Ο Βάρναλης, ανταμώνοντας με την κοσμοθεωρία του μαρξισμού - λενινισμού και τους κομμουνιστές, έκανε στην άκρη τη «βολή» του και τα «υψηλά» και «ιερά» ιδανικά της αστικής τέχνης και στρατεύτηκε με τα κομμουνιστικά ιδανικά. Έθεσε την ποίησή του στην υπηρεσία του λαού και έγινε «ξυπνητήρι» του.

«Οχι με λόγια, μ' έργα τ' Αδικο πολέμα!

Κι όχι μονάχος! Με τα πλήθη συνταιριάσου!

Τ' άδικο μ' αίμα θρέφεται! Πνίξε το με αίμα.

Κι άμα θα σπάσουν οι αλυσίδες τ' αδερφού

η λευτεριά η δικιά του θάναι λευτεριά σου,

κι ανάγκη πια δεν θα 'χεις κανενός Θεού!..».

Στην προσωπικότητα του Βάρναλη συναντήθηκαν οι θεμελιακές ιδιότητες ενός πνευματικού ηγέτη: Το ανήσυχο κι απείθαρχο πνεύμα, η διεισδυτική κριτική σκέψη, η πλατιά και αφομοιωμένη μόρφωση, η απουσία κάθε έννοιας μικροαστικής σεμνοπρέπειας, η μαχητικότητα, αλλά κι η ευαισθησία. Όλα μαζί αυτά του τα χαρίσματα συμμάχησαν, για να τον βοηθήσουν να συλλάβει μέσα στην ιστορική κίνηση του καιρού του το χαρακτήρα της εποχής μας -εποχής που αντικειμενικά κι ανεξάρτητα από τα πισωγυρίσματα της ιστορίας είναι εποχή περάσματος από τον καπιταλισμό στο σοσιαλισμό- και να γίνει ο βασικός λογοτεχνικός εκφραστής της, σημειώνεται μεταξύ άλλων στην εναρκτήρια εισήγηση του Επιστημονικού Συνεδρίου της ΚΕ του ΚΚΕ για τον Κώστα Βάρναλη.

Από τότε που τον κέρδισε η κομμουνιστική ιδεολογία, ο Βάρναλης έβαλε σκοπό της ζωής του να γίνει ο ποιητικός οργανωτής των διαθέσεων της εργατικής τάξης «για την κοινωνική της χειραφέτηση, για την κατάληψη της πολιτικής εξουσίας και την πραγματοποίηση του δικού της πολιτισμού», όπως γράφει στα Φιλολογικά Απομνημονεύματά του. Με επαναστατικό πάθος ρίχνεται στην προσπάθεια να βοηθήσει «τις δυνάμεις του μέλλοντος να νικήσουν», για ν' απαλλαγεί η ανθρωπότητα που βογκά από την αιτία της δυστυχίας της, το ξεπερασμένο και διαβρωμένο σε όλες του τις εκφράσεις κοινωνικό και πολιτικό σύστημα. Στόχος που προϋποθέτει η εργατική τάξη «να χωρίσει από τους κυρίους της», όπως τονίζει. Να αποκτήσει δηλαδή συνείδηση ως τάξη για τον εαυτό της, που αυτή πρέπει να πάρει την εξουσία.

«Σεις οι δυνατοί -πρώτα της Γης κ' ύστερα τ' Ουρανού- δε μπορείτε να υπάρχετε χωρίς τους αδύνατους. Τη δύναμή σας την κλέβετε από δάφτους. Κ' ύστερα πολεμάτε συναμεταξύ σας ποιός θα μπορέσει να την κάνει ολάκερη δικιά του», λέει ο Μώμος το προσωπείο του Βάρναλη στο «Φως που καίει» και συνεχίζει:

«Κ' οι δυό σας δε λέτε την αλήθεια. Ο κόσμος δεν έχει αρχή. Δεν έχει δημιουργό. Ύπαρχε πάντα. Και γίνεται πάντα μοναχός του.

Όσο για τον άνθρωποι, τον έπλασε... η μαϊμού! Κ' εσάς οι άνθρωποι. Σας πλάσαν οι αφέντες της Γης "κατ' εικόνα και ομοίωσή τους".

Δουλειά σας είναι να διατηρείτε την Ανισότητα και να προστατέβετε την Αδικία. Και μετά θάνατον; - Αέρας φρέσκος!

Όξω από το συφέρο των Κροίσων (με κορώνα και δίχως κορώνα) κι όξω από τη φαντασία των φοβισμένων και των ανίδεων, δεν υπάρχετε πουθενά...».

1912, στο Κράσι της Κρήτης. Κώστας Βάρναλης, Χαρίλαος Στεφανίδης, Νίκος Καζαντζάκης, Γαλάτεια Καζαντζάκη1912, στο Κράσι της Κρήτης. Κώστας Βάρναλης, Χαρίλαος Στεφανίδης, Νίκος Καζαντζάκης, Γαλάτεια Καζαντζάκη

Ο Κώστας Βάρναλης γεννήθηκε στις 26 Φλεβάρη 1883 στον Πύργο (Μπουργκάς). Το 1898 τελειώνει το Ελληνικό Σχολείο και συνεχίζει την εκπαίδευσή του στα Ζαρίφεια Διδασκαλεία της Φιλιππούπολης. Το 1902 έρχεται στην Αθήνα για να σπουδάσει φιλολογία και εκεί παίρνει μέρος στη διαμάχη για το γλωσσικό ζήτημα ως υποστηρικτής της Δημοτικής. Το 1904 δημοσιεύονται ποιήματά του στα περιοδικά «Νουμάς» και «Ακρίτας», ενώ το 1905 εκδίδεται η ποιητική του συλλογή «Κηρήθρες».

Το 1908 παίρνει το πτυχίο του από το Πανεπιστήμιο Αθηνών και ξεκινάει να εργάζεται στην εκπαίδευση. Εργάζεται για χρόνια ως καθηγητής Μέσης Εκπαίδευσης. Για βιοποριστικούς λόγους εργάζεται και ως δημοσιογράφος, ενώ από το 1910 ασχολείται με τη λογοτεχνική μετάφραση. Από το 1908 έως το 1918 δημοσιεύονται ποιήματά του σε πολλά περιοδικά.

Ο Κ. Βάρναλης, δάσκαλος της Γ' Τάξης Ελληνικών στα Μέγαρα, το 1911Ο Κ. Βάρναλης, δάσκαλος της Γ' Τάξης Ελληνικών στα Μέγαρα, το 1911

Το 1919 πηγαίνει στο Παρίσι με υποτροφία και παρακολουθεί μαθήματα Φιλοσοφίας, Φιλολογίας και Κοινωνιολογίας. Από εκεί, τον Αύγουστο στέλνει και δημοσιεύεται στο περιοδικό «Μαύρος Γάτος» το ποίημά του «Προσκυνητής», ως «πρώτο άσμα» που υπόσχεται συνέχεια. Αυτή τη συνέχεια θα τη ματαιώσει, όταν υιοθετεί τις επαναστατικές ιδέες του Μαρξισμού, που τον διαμορφώνουν, όπως ο ίδιος λέει, σε αντιϊδεαλιστή.

Γράφει για εκείνη την περίοδο ο Δημήτρης Γληνός: «Η αστική Ελλάδα, που έσερνε πίσω της και τη μεγάλη μάζα του λαού, κάνοντας τη μεγάλη εξόρμησή της την πολεμική, είχε νικήσει σε δυο μεγάλους πολέμους μέσα σε λίγα χρόνια, στα 1912-13 και στα 1918. Τεράστια αυτοπεποίθηση είχε φουσκώσει περήφανα τα στήθια των Ελλήνων. Οι ραψωδοί της φυλής άρχισαν μεγαλόστομα να τραγουδούν τις νέες δόξες πλάι στις παλιές (...) Ο Βάρναλης απάνω σ' αυτή τη στιγμή έρχεται στο Παρίσι. Είναι πια ώριμος ποιητής, κατέχει την τεχνική του στίχου, παίζει την αρμονία στα δάχτυλα κ' η γλώσσα του είναι πλούσια και πολύχρωμη, μεστή από ολοζώντανα σύμβολα. Ο ορίζοντάς του, μόλις βγήκε από την Ελλάδα, πλαταίνει τεράστια. Θέλει τώρα να γίνει αυτός πνευματικός οδηγός του λαού του, να τραγουδήσει καλύτερ' απ' όλους τους άλλους, να σύρει τα πλήθη πίσω από την ορφική του λύρα.

Και γράφει τον "Προσκυνητή". Και αμέσως αυτό το Άσμα πρώτο του ιδεαλισμού του ήτανε και το τελευταίο. Σε λίγον καιρό γίνεται μέσα του ένας τέτοιος τεράστιος κριτικός διαφωτισμός, όπου το σύμπαντο κυριολεχτικά αναποδογυρίζεται. Σχεδόν ταυτόχρονα ή αμέσως μετά τον "Προσκυνητή", αρχίζει να γράφει "Το φως που καίει".

Η κρίσιμη στιγμή φυσικά από καιρό ετοιμαζότανε μέσα του. Από τον καιρό που πρωτοήρθε στην Ελλάδα, από τον καιρό που έζησε το βαλκανικό πόλεμο και τον εθνικό θρίαμβο. Μιαν ανταρσία, μιαν αντίθεση με τα καθιερωμένα είχε πάντα μέσα του. Τώρα, όμως, στο Παρίσι, ήρθε σε αμεσότατη επαφή με τις μεγάλες κοινωνικές αντιθέσεις. Ο Ρομαίν Ρολλάν, ο Μπαρμπύς τον επηρεάζουνε. Ακούει την κριτική των αριστερών για το μεγάλο πόλεμο. Και πέρα στο βάθος του ορίζοντα ξεχωρίζει τις τεράστιες φλόγες της ρούσικης επανάστασης.

Και τότε γίνεται μέσα του η οριστική μεταστροφή. Ο νατουραλισμός του, η επικούρεια διάθεσή του, που δεν έβρισκαν τρόπο να συνδυαστούν αρμονικά με μια ποίηση εθνική, θρησκευτική και ιδεαλιστική, βρέθηκαν συνταιριασμένοι εξαίρετα με τη φλογερή σαρκαστική ορμή, που ξυπνάει τώρα μέσα του και με το διαλεχτικό ματεριαλισμό, που καταχτάει το νου του σαν ένα ψυχόρμητο. Ο Βάρναλης βρήκε τον αληθινό εαυτό του. Οι ιστορικές συμβολικές μορφές, που αγωνιζότανε μάταια να τις συλλάβει και να τις αναστήσει μέσα στη θολή και ψεύτικη ατμόσφαιρα του ιδεαλισμού, ξύπνησαν ολοζώντανες, γέμισαν από νόημα ανθρώπινο, πήρανε σάρκα και χρώμα και πνοή μόλις τις αντίκρισε ρεαλιστικά και επαναστατικά».

Παρίσι, 1923. Ο Κώστας Βάρναλης μαζί με τον Νίκο Χατζηκυριάκο - Γκίκα και τον Στρατή Ελευθεριάδη (Τεριάντ)Παρίσι, 1923. Ο Κώστας Βάρναλης μαζί με τον Νίκο Χατζηκυριάκο - Γκίκα και τον Στρατή Ελευθεριάδη (Τεριάντ)

Το καλοκαίρι του 1921, στην Αίγινα, γράφει «Το φως που καίει», το οποίο εκδίδεται το 1922 στην Αλεξάνδρεια με το ψευδώνυμο Δήμος Τανάλιας.

Το 1922 δημοσιεύει τους «Μοιραίους» στο περιοδικό της ΟΚΝΕ, «Νεολαία» και το ποίημα «Λευτεριά» στο περιοδικό «Μούσα». Το 1923 ξεκινάει η εθελοντική συνεργασία του με τον «Ριζοσπάστη». Με νέα υποτροφία ξαναφεύγει στο Παρίσι. Το 1924 επιστρέφει και διδάσκει Νεοελληνική Λογοτεχνία στην Παιδαγωγική Ακαδημία του Δημήτρη Γληνού.

Το 1925 εκδίδει τη μελέτη «Ο Σολωμός χωρίς μεταφυσική». Ενώ εργάζεται στην Παιδαγωγική Ακαδημία, τιμωρείται στις 23 Φλεβάρη με εξάμηνη παύση για προσβολή της Παναγίας και της πατρίδας στα έργα του «Το φως που καίει» και «Ο λαός των μουνούχων». Οι συγκεκριμένοι στίχοι του αποτέλεσαν την αφορμή για το ξέσπασμα των «Μαρασλειακών». Για τη συμμετοχή του στα «Μαρασλειακά», μετά τη λήξη της παύσης του, τιμωρείται με δυσμενή μετάθεση στα Χανιά. Επειδή δεν αποδέχεται τη μετάθεση, απολύεται οριστικά. Φεύγει για τρίτη φορά στο Παρίσι, απ' όπου στέλνει ανταποκρίσεις στην εφημερίδα «Πρόοδος».

Το 1927 εκδίδεται η ποιητική σύνθεση «Σκλάβοι Πολιορκημένοι». Παράλληλα, συνεργάζεται, με θεωρητικά κείμενα, στο περιοδικό «Αναγέννηση» του Δ. Γληνού. Το 1928 ξεκινάει να γράφει λήμματα στη Μεγάλη Ελληνική Εγκυκλοπαίδεια του «Πυρσού». Το 1929 παντρεύεται την ποιήτρια Δώρα Μοάτσου.

Στις 3/6/1929 διαμαρτύρεται με κείμενο δημοσιευμένο στον «Ριζοσπάστη» για την εφαρμογή του Ιδιώνυμου στους φοιτητές.

Στις 13/12/1930 υπογράφει έκκληση διανοούμενων για τη σωτηρία των κομμουνιστών φαντάρων στο Καλπάκι.

Με τη γυναίκα του, Δώρα Μοάτσου - Βάρναλη Με τη γυναίκα του, Δώρα Μοάτσου - Βάρναλη

Το 1932 εκδίδεται η «Αληθινή απολογία του Σωκράτη». Την ίδια χρονιά, μαζί με 29 ακόμα διανοούμενους, υπογράφει το Αντιπολεμικό Μανιφέστο.

Γράφει ο ίδιος ο Βάρναλης στον πρόλογο της 5ης έκδοσης της «Αληθινής απολογίας του Σωκράτη» το 1956: «Μερικοί παρεξηγήσανε το σκοπό και πνέβμα του έργου. Νομίζανε πως μ' αφτό χλεβάζεται η "αρχαία Ελλάδα" κι ο μεγάλος φιλόσοφος Σωκράτης. Λάθος. Η Ελλάδα της παρακμής κι ο θεωρητικός της αντίδρασης χρησιμέψανε για πρόσχημα να χτυπηθεί η παρακμή κ' η αντίδραση της εποχής μας.

Το Σωκράτη, το τέκνο του λαού, που στάθηκεν εχθρός του λαού και καταφρονετής της δημοκρατίας, τον κατηγορήσανε τρεις, αλλά τον καταδίκασε ο λαός. Το δικαστήριο της Ηλιαίας με τα πεντακόσια μέλη του ήτανε δικαστήριο λαϊκό. Αλλά γιατί τον καταδίκασε ο λαός; Όταν ο Θρασύβουλος με τους φυγάδες δημοκρατικούς λεφτέρωσε την πατρίδα και παλινόρθωσε την κυριαρχία του λαού, οι παθοί δεν μπορούσανε να ξεχάσουνε τα εγκλήματα των Τριάντα Τυράννων, που είταν εγκάθετοι του Λύσανδρου και στηρίγματα της ολιγαρχίας. Κ' οι παθοί τούτοι μισούσανε και φοβόντουσαν τους εχθρούς της δημοκρατίας και φίλους των "σπαρτιατικών ηθών". Κ' ένας απ' αφτούς κι απ' τους σημαντικότερους είτανε κι ο Σωκράτης, ο δάσκαλος των προδοτών Αλκιβιάδη και Κριτία.

Αλλ' αφτά τα "ιστορικά" δεν είναι το θέμα του βιβλίου. Η πρωτοτυπία του είναι τούτη: Ο Σωκράτης ο ίδιος αναγνωρίζει τα λάθη και τις ζημιές της διδασκαλίας του. Κι αφού κοροϊδέψει τους δημοκρατικούς της δουλοχτησίας, πάει πιο μπροστά απ' αφτούς και γίνεται κήρυκας της πανανθρώπινης λεφτεριάς».

Το 1933 επανεκδίδεται το «Φως που καίει» με ουσιαστικές βελτιώσεις.

Το 1934, ο Κώστας Βάρναλης ταξιδεύει στη Μόσχα, όπου μαζί με τον Δημήτρη Γληνό λαμβάνει μέρος στο Α' Συνέδριο των Σοβιετικών Συγγραφέων (17 Αυγούστου - 1 Σεπτέμβρη). Ο Βάρναλης μένει στην πόλη περίπου ένα μήνα, ζητώντας να επισκεφτεί πολλά μέρη, πέρα από τις εργασίες και τις εκδηλώσεις στο πλαίσιο του Συνεδρίου (στα άρθρα του αυτό αναφέρεται και ως Φεστιβάλ). Τα άρθρα που περιγράφουν τις εντυπώσεις του, δημοσιεύονται στα τέλη Σεπτέμβρη - αρχές Νοέμβρη στην εφημερίδα «Ελεύθερος Άνθρωπος» με τον γενικό τίτλο «Τι είδα εις την χώραν των Σοβιέτ».

Είναι χαρακτηριστικό το παρακάτω απόσπασμα από αυτές του τις εντυπώσεις για το σοβιετικό σχολείο: «Το διδαχτικό προσωπικό (που είνε πολυπληθέστατο) είνε στη θέση του από τις 15 Αυγούστου και προπαρασκευάζεται για το σχολικό έτος. Την 1η Σεπτεμβρίου το πρωί όλα τα παιδιά είνε παρόντα στο σχολείο. Τους δίνουμε τα τετράδιά τους κτλ. Από τα 1.100 παιδιά μονάχα τα 12 λείψανε! Κι αυτά στείλανε "επείγοντα" γράμματα αεροπορικώς ή τηλεγραφήματα, πως σε 2-3 μέρες θα έρθουν από την εξοχή όπου είνε με τους γονείς των, άλλα στον Καύκασο, άλλα στη Γιάλτα κτλ. Φοβούνται μήπως άλλα παιδιά τους πάρουνε τη θέση. Και πώς να μη συλλογιστή κανείς το δικό μας εκπαιδευτικόν... αραμπά, που οι εγγραφές και οι εξετάσεις βαστάνε ένα... εξάμηνο και οι παραδόσεις; πότε επιστράτεψη, πότε πρόσφυγες, πότε πλημμυροπαθείς..., πότε ...τύφος, μόλις γίνονται ένα μήνα και σε "ξένη" γλώσσα, την καθαρεύουσα, που είνε χειρότερη κι από επιστράτεψη κι από τύφο! (...) Τη 2α Σεπτεμβρίου το πρωί αρχίζουνε ταχτικά τα μαθήματα. Εννοείται, ούτε χαρτόσημα εγγραφής, ούτε μυθικές τιμές βιβλίων - έμμεσος τρόπος για ν' αριστοκρατικοποιήται η εκπαίδευση του Λαού. Τα φτωχά μάλιστα παιδιά παίρνουνε το πρωινό τους ή το βραδυνό τους φαγί τζάμπα, τα βιβλία τους τζάμπα, παπούτσια και ρούχα τζάμπα. Σ' αυτό το σχολείο υπάρχουνε 200 τέτια φτωχά παιδιά, δηλ. το 1/5 όλου του αριθμού. (Στο Πανεπιστήμιο της Μόσχας επάνω σε 5 χιλ. φοιτητές οι 4 χιλ. είνε... υπότροφοι του Κράτους, δηλ. τα 80%). Αυτή είνε πραγματικά λαϊκή παιδεία».

Μόσχα, 1934. Ο Κ. Βάρναλης με τον Δ. Γληνό και τον Θ. Κανονίδη, στο Α' Συνέδριο Σοβιετικών ΣυγγραφέωνΜόσχα, 1934. Ο Κ. Βάρναλης με τον Δ. Γληνό και τον Θ. Κανονίδη, στο Α' Συνέδριο Σοβιετικών Συγγραφέων

Το 1935 συνεργάζεται με τον «Ριζοσπάστη» και τους «Νέους Πρωτοπόρους». Συμμετέχει στο Διεθνές Συνέδριο Συγγραφέων στο Παρίσι και γράφει τις εντυπώσεις του στα «Νεοελληνικά Γράμματα». Από τον Οκτώβρη μέχρι και τον Δεκέμβρη, εξορίζεται μαζί με τον Δ. Γληνό στον Άη Στράτη και στη Λέσβο. Ο Βάρναλης βγήκε από την εξορία πιο δυναμωμένος, όπως δείχνουν και τα γραπτά του, ανάμεσά τους οι στίχοι του από το ποίημα «Οχτώβρης» που δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα τοίχου των εξόριστων του Άη Στράτη, την επέτειο της Οκτωβριανής Επανάστασης: Απ’ τα μπουντρούμια και την εξορία η νέα του κόσμου ξεκινά Ιστορία.

Το καράβι που μετέφερε εξόριστους στον Άη Στράτη. Στην κάτω σειρά, με τον μπερέ ο Δ. Γληνός και με την τραγιάσκα ο Κ. ΒάρναληςΤο καράβι που μετέφερε εξόριστους στον Άη Στράτη. Στην κάτω σειρά, με τον μπερέ ο Δ. Γληνός και με την τραγιάσκα ο Κ. Βάρναλης

Το 1936 γίνεται μόνιμος συνεργάτης του «Ριζοσπάστη» μέχρι τη δικτατορία Μεταξά (4 Αυγούστου 1936). Η δικτατορία απαγορεύει τα βιβλία του. Στον ίδιο δεν επιτρέπεται να δημοσιογραφεί. Αναγκάζεται να γράφει ανυπόγραφα ή με διάφορα ψευδώνυμα.

Το 1940 συλλαμβάνεται από την Ασφάλεια. Ο Μανιαδάκης τον απειλεί με εξορία αν συνεχίσει να γράφει κατά του φασισμού. Ο Βάρναλης δεν πτοείται και συνεχίζει να γράφει αντιφασιστικά κείμενα. Το 1941, με γενικό τίτλο «Από τις σκοτεινές σελίδες της Ρώμης» δημοσιεύει πορτρέτα Ρωμαίων αυτοκρατόρων, μέσα από τα οποία συνεχίζει την αντιφασιστική αρθρογραφία του. Το 1942-1944 συμμετέχει στο ΕΑΜ. Από το 1944 έως το 1947 γράφει τακτικά στον «Ριζοσπάστη», στον «Ρίζο της Δευτέρας» και την «Κομμουνιστική Επιθεώρηση».

Το 1955 υπογράφει την ιδρυτική διακήρυξη της ΕΕΔΥΕ. Το 1956 εκλέγεται στο Γενικό Συμβούλιο της ΕΔΑ από την Α' Πανελλαδική της Συνδιάσκεψη. Γιορτάζονται τα λογοτεχνικά πενηντάχρονά του από την Εταιρία Ελλήνων Λογοτεχνών.

Το 1959, στη Μόσχα, του απονέμεται το Βραβείο «Λένιν» για την Ειρήνη, για τη συμβολή του στον παγκόσμιο αγώνα για την ειρήνη. Αναφερόμενος στην κατηγορία ότι ανήκει στη «στρατευμένη Τέχνη», απάντησε με αυτά τα σταράτα λόγια: «...το δόγμα "η Τέχνη δεν κάνει πολιτική" διαψεύδεται από τα πράγματα. Ο Αριστοφάνης, ο Ντάντες, ο Θερβάντες, ο Ζολά, ο Τολστόι κάνουνε πολιτική. Πολιτική κατά των "κακώς κειμένων". Πολιτική έξω απ' τα δόντια. Ποιος μυθολόγος της εξωπολιτικής Τέχνης θα 'χει το κουράγιο να υποστηρίξει πως αυτοί οι ήλιοι του πνευματικού στερεώματος δεν είναι μέγιστοι δημιουργοί του λόγου; Να, λοιπόν, μια απόδειξη πως η Τέχνη μπορεί να κάνει πολιτική, χωρίς να πάψει να 'ναι Τέχνη και μάλιστα τρισμεγάλη. Ζήτημα, λοιπόν, υπάρχει μόνο για το ποια πολιτική δίνει ζωή και δύναμη στην Τέχνη και την απλώνει στο χώρο και στο χρόνο και ποια πολιτική τη χαλάει, τη σκοτώνει και τη μεταβάλλει σε καπνό χωρίς φλόγα...».

1959. Ο Κώστας Βάρναλης, στη Μόσχα, κατά την απονομή του «Βραβείου Λένιν για την Ειρήνη» 1959. Ο Κώστας Βάρναλης, στη Μόσχα, κατά την απονομή του «Βραβείου Λένιν για την Ειρήνη»

Το 1961 προτείνεται από την Ελληνική Εταιρία Λογοτεχνών για το βραβείο Νόμπελ Λογοτεχνίας. 

Η Εθνική Εταιρία Λογοτεχνών προτείνει τον Η. Βενέζη και τον Σ. Μυριβήλη.

 Το 1964 αναγορεύεται σε επίτιμο πρόεδρο του Εθνικού Συμβουλίου της Δημοκρατικής Νεολαίας Λαμπράκη. Στις 16 Δεκέμβρη 1974 ο Κώστας Βάρναλης φεύγει από τη ζωή. 

Η κηδεία του έγινε στις 18 Δεκέμβρη στο Α' Νεκροταφείο.

Ο Βάρναλης συντάχθηκε με τους πρωτοπόρους διανοούμενους, τους φοιτητές, 

τους εργάτες και η μαρξιστική ιδεολογία άνοιξε νέους ορίζοντες στην ποίησή του. 

Ο ποιητής πλαστουργός μιας «νιας ζωής» που με το όραμα και τον αγώνα μεταμορφώνει τις συνειδήσεις και τις διαπαιδαγωγεί. Συνήθως, ο λόγος περιστρέφεται γύρω από τον Βάρναλη ποιητή 

ή και τον πεζογράφο. Όμως, πίσω από τον λογοτέχνη βρίσκεται ο φιλόσοφος, 

ο στοχαστής αγωνιστής, 

ο οποίος από τη στιγμή που εγκαταλείπει τη διονυσιακή, την αισθησιακή τάση, 

δίνει στην ποίησή του αποκλειστικά κοινωνικό περιεχόμενο. 

«Ο λόγος σου σπαθί, νυστέρι και φωτιά που φωτάει και φως που καίει. 

Σ' είδαμε πάντα με την παλάμη σου ανοιχτή, δίπλα στ' αυτί, 

για ν' αφουγκράζεσαι πίσω απ' τα τείχη τη στρογγυλή βουή του Ιστορικού, 

αναπότρεπτου ήλιου. Αυτόν τον ήλιο μάς έδειξες», 

θα πει για τον Κώστα Βάρναλη ο Γιάννης Ρίτσος.

«Σ' όλη τη ζωή του δασκάλου, του λογοτέχνη και

του δημοσιογράφου, ποτέ ούτε έκανα ούτε έγραψα

τίποτα παρά τη συνείδησή μου ή εναντίον του λαού,

εναντίον της ελευθερίας του και των δικαιωμάτων του»

πό το γράμμα του, το 1966, στη βράβευσή του από τους δημοσιογράφους).

Ο αγώνας και η φροντίδα για να κατακτήσει η εργατική τάξη την αυτογνωσία της, 

είναι ο πυρήνας της ώριμης τέχνης του Βάρναλη. Κι αυτός είναι μαζί ο λόγος που διατηρεί

 και θα διατηρεί αμείωτη τη ζωντάνια της για όσον καιρό ακόμα θα συνεχίζεται η πάλη 

των τάξεων. Ώσπου δηλαδή «να περάσουμε το γεφύρι», 

όπως λέει ο Μώμος και να πληθύνουν 

τόσο οι συνειδητοποιημένοι Μώμοι που να κάνουν αυτού του είδους την ποίηση ολότελα περιττή.

Σαν σήμερα «έφυγε» ο Κώστας Βάρναλης, αφήνοντας άσβεστο το φως που πάντα καίει... (VIDEO - ΦΩΤΟ) | 902.gr


Δευτέρα 13 Δεκεμβρίου 2021

Τηλεφωνική επικοινωνία του Δ. Κουτσούμπα με τον Ν. Ανδρουλάκη

 


Ο ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ Δημήτρης Κουτσούμπας 

επικοινώνησε τηλεφωνικά με τον νέο Πρόεδρο του ΚΙΝΑΛ Νίκο Ανδρουλάκη, 

τον συνεχάρη για την εκλογή του και του ευχήθηκε υγεία και δύναμη.


ΠΗΓΗ ΕΙΚΟΝΑΣ: 

Δημήτρης Κουτσούμπας: «Στα δύσκολα ο λαός χρειάζεται ένα πιο δυνατό ΚΚΕ» | ενότητες, πολιτική | Real.gr


ΠΗΓΗ ΚΕΙΜΕΝΟΥ: 

Τηλεφωνική επικοινωνία του Δ. Κουτσούμπα με τον Ν. Ανδρουλάκη | 902.gr

ΚΙΝΗΜΑ ΑΛΛΑΓΗΣ: Νέος πρόεδρος o Ν. Ανδρουλάκης

 

Νέος πρόεδρος, ίδια αντιλαϊκή πολιτική.

Ο Νίκος Ανδρουλάκης εκλέχθηκε νέος πρόεδρος του ΚΙΝΑΛ, 

συγκεντρώνοντας 68,03% έναντι 31,97% του Γιώργου Παπανδρέου, 

στο 82,18% της καταμέτρησης.

Σε δηλώσεις προέβη ο Γιώργος Παπανδρέου αναγνωρίζοντας τη νίκη του Ν. Ανδρουλάκη, 

τον οποίο είχε συγχαρεί νωρίτερα τηλεφωνικά, όπως και ο Ανδρέας Λοβέρδος.

Στον Ν. Ανδρουλάκη τηλεφώνησε και ο πρωθυπουργός για να τον συγχαρεί.  

Σε δηλώσεις του αργά το βράδυ από τα γραφεία του ΠΑΣΟΚ/ΚΙΝΑΛ στη Χαριλάου Τρικούπη, 

ο νέος πρόεδρος και υπό το σύνθημα: «Το ΠΑΣΟΚ είναι εδώ, ενωμένο δυνατό», επισήμανε ότι «σήμερα ανοίγει μία νέα σελίδα για την ιστορία της δημοκρατικής παράταξης και του ΠΑΣΟΚ», κάλεσε σε ανανέωση και αναγέννηση της παράταξης, σε διαφύλαξη της παρακαταθήκης της Φ. Γεννηματά κι ευχαρίστησε τους εκλογείς που τον εξέλεξαν στην προεδρία του κόμματος. 

ΠΗΓΗ ΚΕΙΜΕΝΟΥ: Νέος πρόεδρος, ίδια αντιλαϊκή πολιτική - Ο Ν. Ανδρουλάκης συγκέντρωσε το 68,03%, στο 82,18% της καταμέτρησης | 902.gr

ΠΗΓΗ ΕΙΚΟΝΑΣ: Στο 70,4% των ψηφισάντων, ο Ν. Ανδρουλάκης συγκεντρώνει 68,42% και ο Γ. Παπανδρέου 31,6% | 902.gr

Κυριακή 12 Δεκεμβρίου 2021

«Και στην Καντόνα σφάζουν ακόμα προλεταρίους ηρωικούς…» – Η Κομμούνα της Καντόνας τον Δεκέμβρη του 1927

Στις 11 Δεκεμβρίου του 1927 :

Πραγματοποιείται εξέγερση των εργατών στην Καντόνα της Κίνας με επικεφαλής τους κομμουνιστές. 

Η «Κομμούνα της Καντόνας», 

έπειτα από 3 μέρες ηρωικής αντίστασης, καταλύθηκε υπό το βάρος της επίθεσης υπέρτερων αστικών δυνάμεων, οι οποίες υποστηρίζονταν από στρατιωτικές δυνάμεις των ΗΠΑ, της Βρετανίας, της Γαλλίας και της Ιαπωνίας. Χιλιάδες εργάτες εκτελέστηκαν την επαύριο της ήττας της εξέγερσης.


ΠΗΓΗ:

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ | ΑΠΟ ΜΕΡΑ ΣΕ ΜΕΡΑ | ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ (rizospastis.gr)

Τετάρτη 8 Δεκεμβρίου 2021

Νίκος Γκάτσος

Νίκος Γκάτσος (1911 – 1992)


 (Πηγή εικόνας : 902)


Νίκος Γκάτσος


 Με μία μόνο ποιητική σύνθεση στο ενεργητικό του, 
την περίφημη και αξεπέραστη Αμοργό
που έγραψε μεσούσης της Κατοχής, 
θεωρείται ένας από τους κορυφαίους ποιητές μας.


Γεννήθηκε στις 8 Δεκεμβρίου 1911, κατ' άλλους στις 30 Απριλίου 1915, 

στα Χάνια Φραγκόβρυσης (Κάτω Ασέα) Αρκαδίας.

 Τελείωσε το Δημοτικό στο χωριό του και το Γυμνάσιο στην Τρίπολη, 

όπου μυήθηκε στη λογοτεχνία και έμαθε μόνος του ξένες γλώσσες. 

Στη συνέχεια μετακόμισε με την οικογένειά του στην Αθήνα, 

όπου σπούδασε φιλολογία στο Πανεπιστήμιο Αθηνών

Στις αρχές της δεκαετίας του '30 δημοσίευσε τα πρώτα του ποιήματα

 στα περιοδικά «Νέα Εστία» (1931) και «Ρυθμός» (1933). 

Γνώριζε ήδη αρκετά καλά Αγγλικά και Γαλλικά και είχε μελετήσει τον Παλαμά, το Σολωμό

το δημοτικό τραγούδι, όπως και τις νεωτεριστικές τάσεις της ευρωπαϊκής ποίησης.

Το 1943 κυκλοφόρησε την ποιητική του σύνθεση «Αμοργός», 

που προκάλεσε έντονο ενδιαφέρον και του χάρισε περίοπτη θέση στο Πάνθεον

 των ελλήνων ποιητών. Λέγεται ότι το μακρύ αυτό ποίημα γράφτηκε

 μέσα σε μια νύχτα με το σύστημα της «αυτόματης γραφής», 

που χρησιμοποιούν οι σουρεαλιστές δημιουργοί.

 «Μνημειώδες έργο του νεοελληνικού ποιητικού λόγου» 

χαρακτήρισε την «Αμοργό» ο στενός φίλος του Μάνος Χατζιδάκις

«επειδή περιέχει βαθύτατα την ελληνική παράδοση, δεν την εκμεταλλεύεται, 

ενώ συγχρόνως περιέχει όλη την ευρωπαϊκή θητεία του Μεσοπολέμου». 

Με την «Αμοργό» κλείνει και ολοκληρώνεται ο πρώτος κύκλος του ελληνικού υπερρεαλισμού, που είχε ανοίξει με τον Νικήτα Ράντο, τον πρώιμο Ελύτη

τον Εμπειρίκο και τον Εγγονόπουλο.

Από τότε έως τον θάνατό του, ο Γκάτσος δημοσίευσε μόνο τρία ποιήματα: 

«Ελεγείο» (1946), «Ο Ιππότης και ο θάνατος» (1947) και το «Τραγούδι του παλιού καιρού» (1963). Τη λυρική του φλέβα ο Νίκος Γκάτσος τη διοχέτευσε στους στίχους τραγουδιών, καταργώντας συχνά τα όρια ποίησης και στιχουργίας. 

Το έργο του είναι εντυπωσιακό σε ποσότητα και ποιότητα. 

Ο Μίκης Θεοδωράκης, ο Μάνος Χατζιδάκις, ο Σταύρος Ξαρχάκος, ο Δήμος Μούτσης, ο Λουκιανός Κηλαηδόνης και άλλοι συνθέτες μελοποίησαν στίχους του, που τραγουδήθηκαν από δημοφιλείς καλλιτέχνες και έγιναν μεγάλες επιτυχίες («Αθανασία», «Της γης το χρυσάφι», «Ρεμπέτικο», «Αρχιπέλαγος», «Πήρες το μεγάλο δρόμο», «Πορνογραφία», «Λαϊκή Αγορά», «Η Μικρή Ραλλού», «Μια γλώσσα, μια πατρίδα», «Αν θυμηθείς τ' ονειρό μου», «Η νύχτα», «Στον Σείριο υπάρχουνε παιδιά», «Αντικατοπτρισμοί», «Το κατά Μάρκον», «America, America», «Χάρτινο το Φεγγαράκι», «Πάει ο καιρός» κ.ά.).

Σπουδαίο είναι και το μεταφραστικό του έργο, το οποίο δοκιμάστηκε επί σκηνής. Μετέφρασε για λογαριασμό του Εθνικού Θεάτρου, του Θεάτρου Τέχνης και του Λαϊκού Θεάτρου, Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα («Ματωμένος Γάμος», «Το Σπίτι της Μπερνάρντα Άλμπα»), Αύγουστο Στρίνμπεργκ («Ο Πατέρας»), Ευγένιο Ο' Νηλ («Ταξίδι μακριάς ημέρας μέσα στη νύχτα»), Λόπε ντε Βέγκα («Φουέντε Οβεχούνα») και Τενεσί Ουίλιαμς («Λεωφορείο ο Πόθος»).

Ο Νίκος Γκάτσος πέθανε στην Αθήνα στις 12 Μαΐου 1992 και τάφηκε στη γενέτειρά του.

Εργογραφία

  • «Όλα τα τραγούδια» (εκδόσεις Πατάκη): Περιλαμβάνει το σύνολο των τραγουδιών του Νίκου Γκάτσου, γνωστά και ανέκδοτα.
  • «Αμοργός» (Εκδόσεις Πατάκη)



© SanSimera.gr