Ο θρύλος του αμερικανικού μπάσκετ, ο σπουδαίος Καρίμ Αμπντούλ Τζαμπάρ, μίλησε στους Los Angeles Times για τη δολοφονία του Τζόρτζ Φλόιντ από την αστυνομία και τα γεγονότα που συνταράσσουν τις ΗΠΑ. Ακολουθεί ολόκληρη η συνέντευξη του.
Σημείωση: Το κείμενο που ακολουθεί βασίζεται στη μετάφραση από το redtopia.gr – Στα αγγλικά μπορείτε να διαβάσετε τις δηλώσεις του Τζαμπάρ εδώ: latimes.com – 30/5/2020)
Ποια ήταν η πρώτη σου αντίδραση όταν είδες το βίντεο με τον λευκό αστυνομικό να πατάει με το γόνατό του στον λαιμό τον Τζορτζ Φλόιντ, ενώ αυτός φωνάζει «δεν μπορώ να αναπνεύσω»;
Αν είσαι λευκός, πιθανότατα μουρμουρίζεις ένα τρομαγμένο “ω, θεέ μου” κουνώντας το κεφάλι μπροστά στην απάνθρωπη αδικία. Αν είσαι μαύρος, πιθανότατα πετάγεσαι όρθιος, βρίζεις και εκσφενδονίζεις κάτι (σίγουρα κάτι ήθελες να πετάξεις, φωνάζοντας: «Όχι @#$%! ξανά». Τότε θυμάσαι τους δύο λευκούς φύλακες που κατηγορήθηκαν για τη δολοφονία του Ahmaud Arbery ενώ έκανε τζόγκινγκ στη γειτονιά του, τον περασμένο Φεβρουάριο. Κι αν δεν έβγαινε στη δημοσιότητα το βίντεο, πριν από μερικές εβδομάδες, οι δύο φύλακες θα τη γλίτωναν.
Οι αστυνομικοί στη Μινεάπολη υποστηρίζουν ότι ο Τζορτζ Φλόιντ αντιστάθηκε στη σύλληψη. Το βίντεο δείχνει το αντίθετο. Ο αστυνομικός που πατούσε τον Τζορτζ Φλόιντ στον λαιμό δεν είναι η περίπτωση του εκνευρισμένου τύπου. Φαινόταν πολύ ήρεμος και χωρίς οίκτο: η ενσάρκωση της κοινοτοπίας του κακού. Ίσως πάλι σκέφτεσαι την Karen στο Central Park, που κάλεσε την Άμεση Δράση υποστηρίζοντας ότι ο μαύρος άνδρας που της ζήτησε να βάλει λουρί στον σκύλο της, την απειλούσε, ή και τη μαύρη φοιτήτρια του Yale που, ενώ κοιμόταν στο δωμάτιό της στην φοιτητική εστία, καταγγέλθηκε από έναν λευκό φοιτητή.
Γιατί συνειδητοποιείς πως δεν στοχοποιείται απλώς ένας υποτιθέμενος «μαύρος εγκληματίας», αλλά όλοι οι μαύροι από τη Νέα Υόρκη μέχρι το Yale. Αρχίζεις πλέον να αναρωτιέσαι μήπως θα’πρεπε να φορούν κάμερες σώματος όλοι οι μαύροι πολίτες, κι όχι οι αστυνομικοί.
Τι βλέπεις όταν αντικρίζεις εξαγριωμένους μαύρους διαδηλωτές να μαζεύονται έξω από τα αστυνομικά τμήματα με σηκωμένες γροθιές;
Αν είσαι λευκός, μπορεί να σκέφτεσαι «αυτοί δεν τηρούν την κοινωνική αποστασιοποίηση». Μετά παρατηρείς ότι τα μαύρα πρόσωπα λεηλατούν τον στόχο τους και σκέφτεσαι: «Αυτό βλάπτει τον σκοπό τους». Μετά βλέπει το αστυνομικό τμήμα να φλέγεται και κουνάς το δάχτυλό σου, λέγοντας: «Αυτό πάει πίσω τον αγώνα τους». Δεν είσαι λάθος, αλλά δεν είσαι ούτε και σωστός.
Η μαύρη κοινότητα είναι συνηθισμένη στο θεσμικό ρατσισμό, ο οποίος είναι σύμφυτος με την εκπαίδευση, το σύστημα δικαιοσύνης και τους εργασιακούς χώρους. Κι ενώ όλοι κάνουμε συμβατικές πράξεις για να κινητοποιήσουμε την κοινή γνώμη και να δοθεί πολιτική προσοχή – γράφοντας όμορφα και διορατικά κείμενα στο «The Atlantic», εξηγώντας τη συνεχιζόμενη καταστροφή στο CNN, υποστηρίζοντας υποψήφιους που υπόσχονται την αλλαγή – η κοινή γνώμη επηρεάζεται ελάχιστα.
Ο κορωνοϊός έχει επιφέρει δυσμενείς συνθήκες σε όλους μας, αλλά εμείς πεθαίνουμε σε μεγαλύτερο ποσοστό από τους λευκούς, είμαστε οι πρώτοι που χάνουμε τις δουλειές μας, και παρατηρούμε ανήμποροι/ες τους ρεπουμπλικάνους να προσπαθούν να μας αποτρέψουν να ψηφίσουμε.
Ακριβώς όπως αποκαλύπτεται το μαλακό υπογάστριο του θεσμικού ρατσισμού, αισθάνεσαι σαν να έχει ανοίξει η… κυνηγετική περίοδος κατά των μαύρων. Για να χαθεί και η τελευταία αμφιβολία, τα τελευταία tweets του προέδρου Τραμπ επιβεβαιώνουν την τάση αυτή, καθώς αποκάλεσε τους διαδηλωτές «κακοποιούς» και πλιατσικολόγους, που πρέπει να πυροβοληθούν.
Ναι, οι διαδηλώσεις χρησιμοποιούνται συχνά ως δικαιολογία για να τις εκμεταλλευθούν ορισμένοι, όπως όταν οι φίλαθλοι πανηγυρίζουν την κατάκτηση ενός πρωταθλήματος από την ομάδα της πόλης τους, καίγοντας αυτοκίνητα και καταστρέφοντας τις βιτρίνες καταστημάτων. Δεν θέλω να βλέπω καταστήματα να λεηλατούνται και κτίρια να καίγονται. Οι Αφροαμερικανοί, όμως, ζουν σε φλεγόμενα κτίρια εδώ και πολλά χρόνια, πνίγονται στους καπνούς και οι φλόγες τούς πλησιάζουν ολοένα και περισσότερο.
Ο ρατσισμός στις ΗΠΑ είναι σαν τη σκόνη στον αέρα: μοιάζει αόρατη -ακόμα κι όταν πνίγεσαι από αυτή – μέχρι να αφήσεις τον ήλιο να μπει μέσα. Τότε, τη βλέπεις παντού. Όσο αφήνουμε το φως να λάμπει, τότε έχουμε μια ελπίδα να την καθαρίσουμε, όπου κι αν επικαθήσει. Πρέπει, όμως, να παραμείνουμε σε επαγρύπνηση, γιατί παραμένει πάντα στον αέρα.
Συνεπώς, ίσως η βασική ανησυχία της μαύρης κοινότητας αυτή την στιγμή δεν είναι αν οι διαδηλωτές διατηρούν τις αποστάσεις ασφαλείας ή αν κάποιες απελπισμένες ψυχές έκλεψαν ένα t-shirt ή ακόμη αν ένα αστυνομικό τμήμα φλέγεται, αλλά αν τα παιδιά τους, οι σύντροφοί τους, τα αδέλφια και οι πατεράδες τους θα δολοφονούνται από αστυνομικούς (ή από επίδοξους αστυνομικούς), απλώς επειδή πήγαν για περπάτημα, για τρέξιμο ή βόλτα με το αυτοκίνητο.
Εκτός εάν το να είσαι μαύρος σημαίνει ότι θα πρέπει να βρίσκεις καταφύγιο στο σπίτι σου για το υπόλοιπο της ζωής σου, επειδή ο ιός του ρατσισμού που μολύνει τη χώρα είναι πιο θανατηφόρος από τον κορωνοϊό.
Αυτό που πρέπει να δεις, όταν αντικρίζεις μαύρους διαδηλωτές την εποχή του Ντόναλντ Τραμπ και του κορωνοϊού είναι άνθρωποι που ωθήθηκαν στα άκρα, όχι επειδή θέλουν ανοιχτά τα μπαρ και τα κέντρα αισθητικής, αλλά επειδή θέλουν να ζήσουν. Να αναπνεύσουν.
Το χειρότερο όλων είναι πως περιμένουν να δικαιολογήσουμε την οργισμένη συμπεριφορά μας κάθε φορά που το καζάνι βράζει..
Σχεδόν πριν από εβδομήντα χρόνια, ο Langston Hughes ρωτούσε στο ποίημά του «Harlem»:
«Τι γίνεται το όνειρο που αναβλήθηκε; / …Ίσως να λυγίζει / σαν βαρύ φορτίο. / Ή μήπως εκρήγνυται;»
Πριν από πενήντα χρόνια, ο Marvin Gaye τραγούδησε στο «Inner City Blues»:
«Κάνε με να θέλω να φωνάξω /Ο τρόπος που κάνουν [αυτοί] τη ζωή μου».
Και σήμερα, παρά τις παθιασμένες ομιλίες καλοπροαίρετων ηγετών, λευκών και μαύρων, θέλουν να σιγήσουν τις φωνές μας, να κλέψουν την αναπνοή μας.
Συνεπώς, αυτό που βλέπεις όταν αντικρίζεις έναν μαύρο διαδηλωτή εξαρτάται από το εάν μένεις στο φλεγόμενο κτίριο ή το παρακολουθείς στην τηλεόραση με ένα μπολ γεμάτο ποπ κορν στα πόδια σου, περιμένοντας το “NCIS” (τηλεοπτική σειρά) να ξεκινήσει.
Αυτό που εγώ θέλω να δω δεν είναι σπουδή να προβούμε σε κρίσεις, αλλά σπουδή υπέρ της δικαιοσύνης.
https://www.imerodromos.gr/karim-ampntoyl-tzampar-otan-o-ios-toy-ratsismoy-einai-pio-thanatiforos-apo-ton-koronoio/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου